Zoekwoorden onderzoek
Het zoekwoorden onderzoek dat niet onderin de la verdwijnt
Je wilt beter vindbaar zijn in Google, maar je weet niet hoe je begint? Welke zoekwoorden gebruikt je doelgroep als ze zoeken naar jouw aanbod? Welke informatie mist nog op jouw site? En hoe sterk is de concurrentie voor de waardevolle zoekwoorden?
Met een zoekwoorden onderzoek weet je precies welke zoekwoorden waardevol én haalbaar zijn.
Heb je al een zoekwoorden onderzoek laten doen?
Misschien komt dit je dan bekend voor:
Je staart naar het lijstje met zoekwoorden en zoekvolume, maar je weet niet hoe je er mee aan de slag kunt. Het zoekwoorden onderzoek ligt onderin de la te verstoffen. Zonde toch?
Daarom hebben wij een uitgebreid zoekwoorden onderzoek ontwikkeld waar je wél wat mee kunt.
We besteden tijd aan analyses van jouw site en die van je concurrenten. We turen in rijen met zoektermen naar de cijfers over onder meer de huidige posities, moeilijkheidsgraad en verkeerspotentie.
Alles om relevante zoekwoorden te vinden die gaan bijdragen aan jouw websiteverkeer en omzet.
Deze termen groeperen we voor je in een duidelijk overzicht met aanbevelingen. Zo heb je een concrete SEO content strategie in handen om je website goed vindbaar te maken in Google.
Bob Kouveld – Onbezorgd Ontslag
Heel chill. Dit soort informatie is goud waard :)
Meest gekozen | |||
---|---|---|---|
Markt zoekwoorden onderzoek | Onderwerp zoekwoorden onderzoek | Concurrenten zoekwoorden onderzoek | |
Prijs eenmalig in euro exclusief btw |
1300 | 300 | 200 |
Voor Engelstalige markten | +300 | +75 | +0 |
Aantal onderwerpen | Afhankelijk van de markt | 1 | n.v.t. |
Zoekwoorden eigen website | – | ||
Top pagina’s eigen site | – | – | |
Zoekwoorden concurrenten | |||
Toppagina’s concurrenten | – | ||
Aantal concurrenten | 4 | 4 | 1 |
Zoekwoord ideeën voor bestaande en nieuwe pagina’s | – | ||
Zoekvolume per maand | |||
Verkeerspotentie per maand | |||
Moeilijkheidsgraad voor SEO | |||
Huidige posities in Google | |||
Aanbevolen URL | – | ||
Advies wat te doen met de zoekwoorden | – | ||
Prijs eenmalig in euro exclusief btw |
1300 |
Voor Engelstalige markten | +300 |
Aantal onderwerpen | Afhankelijk van de markt |
Zoekwoorden eigen website | |
Top pagina’s eigen site | |
Zoekwoorden concurrenten | |
Toppagina’s concurrenten | |
Aantal concurrenten | 4 |
Zoekwoord ideeën voor bestaande en nieuwe pagina’s | |
Zoekvolume per maand | |
Verkeerspotentie per maand | |
Moeilijkheidsgraad voor SEO | |
Huidige posities in Google | |
Aanbevolen URL | |
Advies wat te doen met de zoekwoorden | |
Prijs eenmalig in euro exclusief btw |
300 |
Voor Engelstalige markten | +75 |
Aantal onderwerpen | 1 |
Zoekwoorden eigen website | |
Top pagina’s eigen site | – |
Zoekwoorden concurrenten | |
Toppagina’s concurrenten | – |
Aantal concurrenten | 4 |
Zoekwoord ideeën voor bestaande en nieuwe pagina’s | |
Zoekvolume per maand | |
Verkeerspotentie per maand | |
Moeilijkheidsgraad voor SEO | |
Huidige posities in Google | |
Aanbevolen URL | |
Advies wat te doen met de zoekwoorden | |
Prijs eenmalig in euro exclusief btw |
200 |
Voor Engelstalige markten | +0 |
Aantal onderwerpen | n.v.t. |
Zoekwoorden eigen website | – |
Top pagina’s eigen site | – |
Zoekwoorden concurrenten | |
Toppagina’s concurrenten | |
Aantal concurrenten | 1 |
Zoekwoord ideeën voor bestaande en nieuwe pagina’s | – |
Zoekvolume per maand | |
Verkeerspotentie per maand | |
Moeilijkheidsgraad voor SEO | |
Huidige posities in Google | |
Aanbevolen URL | – |
Advies wat te doen met de zoekwoorden | – |
Welk zoekwoorden onderzoek?
Welk zoekwoorden onderzoek je neemt hangt af van waar je staat met SEO.
- Als je op op zoek bent naar een plan om je content uit te breiden of te verbeteren, dan past het markt zoekwoorden onderzoek het best bij je.
- Wil je content schrijven voor een onderwerp, maar je weet niet welke vragen mensen daarover aan Google stellen? Gebruik dan het onderwerp zoekwoorden onderzoek.
- Ben je vooral benieuwd naar de content strategie van een concurrent? Gluren bij de buren doe je met ons concurrentie zoekwoorden onderzoek.
Karin wint in een competitieve markt door het zoekwoord onderzoek te gebruiken voor sales pagina’s en blogs.
Karin Koolmees, Carbonero
Als marketeer gebruik ik vaak zoekwoordenonderzoeken voor mijn klanten om met SEO artikelen een impact te maken en beter vindbaar te zijn.
Maar ik heb ook gemerkt dat een zoekwoordenonderzoek vaak op de plank blijft liggen, omdat je niet zo goed weet wat je met het aangeleverde lijstje van zoekwoorden en volume moet.
Het zoekwoordenonderzoek van Sky Internet Marketing is daar echt een verademing voor. Door het verschil in soorten zoekwoorden en de duidelijke uitleg kun je echt aan de slag met de uitkomsten.
Je kunt het onderzoek gebruiken voor je salespagina’s, maar ook voor inhoudelijke artikelen die aansluiten bij je producten.
Voor een van mijn klanten die in de zonnepanelen zit hebben we dit uitgebreide zoekwoordenonderzoek laten doen. Dit is echt een concurrerende markt maar doordat wij onze focus hebben gelegd op SEO met informatieve zoekwoorden winnen we het van grote concurrenten.
Ook mijn tekstschrijver was aangenaam verrast door het onderzoek, ze kon direct aan de slag zonder zich eerst blind te moeten staren op de vele getallen die vaak weinig zeggen.
Voor mij is het de investering meer dan waard!
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Plan op basis van zoekgedrag in Google
Een zoekwoorden onderzoek is een overzicht van woorden die mensen gebruiken als ze zoeken in zoekmachines als Google.
Relevante woorden zijn belangrijk voor de online vindbaarheid van een website. Het optimaliseren voor zoekmachines noemen we Search Engine Optimization, of kortweg: SEO.
Je optimaliseert voor een zoekwoord waarvoor jouw website nog niet bovenaan staat of zoektermen waarop je nog helemaal niet vindbaar bent. En natuurlijk om zoektermen te behouden die nu al waardevol verkeer naar je site sturen.
Een zoekwoorden onderzoek zorgt er voor dat je weet welke zoektermen je moet gebruiken op je website.
Meestal komt deze analyse in de vorm van een spreadsheet met relevante zoektermen. Daarin staan ook statistieken om inzicht te geven in mogelijk verkeer. En hoe groot de kans is dat je hoog kunt komen.
Op basis van deze informatie maak je een keuze om nieuwe of bestaande pagina’s te optimaliseren voor deze zoekwoorden.
Zoekwoorden zijn de basis van je SEO
Als iemand in Google een zoekopdracht invoert volgt er razendsnel een lijst met resultaten.
Hoe de volgorde precies wordt berekend is het grote geheim van deze internetgigant.
Maar, een duidelijke aanwezigheid van de zoekterm op je pagina is super belangrijk om hoog te komen in de zoekresultaten.
Een andere belangrijke factor is het aantal kwalitatieve links die naar de pagina gaan.
De kunst is dus om te weten op welke relevante zoekwoorden veel gezocht wordt, en hoeveel links de concurrentie al heeft. Daardoor weet je vooraf of je content wel gevonden gaat worden en wat je daarvoor moet doen.
Hoe meer links de top 10 van Google heeft, hoe moeilijker het is om voor de zoekterm bovenaan te komen.
Om die reden heb je naast een lijst zoekwoorden met zoekvolume ook inzicht nodig in de moeilijkheidsgraad.
Waarom een zoekwoorden onderzoek?
Weet hoe ze zoeken
Een goed zoektermen onderzoek is een belangrijk onderdeel van je SEO strategie. Je weet namelijk welke:
- zoektermen mensen gebruiken als ze zoeken in Google.
- bestaande pagina’s je moet optimaliseren.
- content nog ontbreekt, waarvoor je nieuwe pagina’s kunt maken.
- welke pagina’s linkbuilding nodig hebben om hoger te komen.
Kortom:
Met een zoekwoorden onderzoek weet je hoe je website beter zichtbaar wordt in Google als mensen informatie opzoeken, vergelijken of op zoek zijn naar een product of dienst.
“Een zoekwoorden onderzoek is daarom als het sturen van verkenners, zodat je weet hoe je ten strijde moet trekken.”
Stuur je verkenners
Het negeren of afraffelen van een zoekwoorden onderzoek betekent dat je mogelijk de verkeerde weg inslaat als je gaat optimaliseren voor Google.
Je streeft dan zoektermen na die de investering in tijd en geld niet waard zijn. Of de concurrentie is veel hoger dan je dacht.
En dat terwijl er zo veel zoektermen zijn die de wel de juiste bezoekers trekken én haalbaar zijn.
Je hebt geen invloed op het algoritme van Google en wat je concurrenten doen. Je kunt wel informatie inwinnen en op basis daarvan een plan maken.
Een zoekwoorden onderzoek is daarom als het sturen van verkenners, zodat je weet hoe je ten strijde moet trekken.
Hoe gaan we zoekwoorden voor jou onderzoeken?
Wat maakt ons uniek?
Wij doen het anders
De meeste zoekwoord onderzoeken van anderen is een lijst met zoektermen en zoekvolumes uit de Google Keyword Planner van Google Ads.
Soms aangevuld met gegevens over hoe vaak een woord in Google voorkomt en wat het kost om in Google te adverteren.
Daar heb je niets aan voor SEO.
Wij doen het anders:
“Zoekvolume is belangrijk, maar je moet weten hoe je deze informatie interpreteert.”
Zoekvolume
Het probleem met zoekvolumes is dat de gegevens komen uit Google Ads. Dat is een programma bedoeld voor adverteerders.
De zoekvolumes bevinden zich daarom in een range (bijv. 1000 – 10.000), waardoor je een vertekend beeld krijgt.
Verder is een zoekopdracht met veel zoekvolume niet per se waardevol. Het kan ook veel bezoekers trekken die nooit iets kopen.
Bovendien zijn deze zoekwoorden vaak sterker beconcurreerd en dus moeilijker.
Onze software corrigeert de zoekvolumes op basis van zoekgedrag. Daardoor zijn de inzichten al veel zuiverder.
We nemen ook de verkeerspotentie mee. Dat is al het organische verkeer dat de #1 rankende pagina ontvangt uit alle zoektermen. De pagina’s met de meeste verkeerspotentie zijn de toppagina’s.
Zoekvolume is belangrijk, maar je moet weten hoe je deze informatie interpreteert.
Moeilijkheidsgraad
De moeilijkheidsgraad voor de organische zoekresultaten wordt bepaald door de links naar de resultaten in de top 10 van Google Zoeken.
Hoe meer links, hoe meer je zelf aan linkbuilding moet doen om hoge posities te behalen voor je geoptimaliseerde pagina’s.
Daarom gebruiken wij speciale SEO-software die deze waardevolle inzichten geeft. Ja, dat kost geld, maar content maken die geen schijn van kans maakt kost meer.
Zo weten we vooraf of het zinvol is om de content te schrijven.
“Ja, dat kost geld, maar content maken die geen schijn van kans maakt kost meer.”
“Je wilt geen waardevolle posities weggooien als je probeert voor andere zoekwoorden hoger te komen.”
Huidige positie in Google
Door te kijken naar de huidige posities in Google weten we 3 dingen:
- Welke zoekwoorden staan al hoog en willen we behouden?
- Welke zoekwoorden doen het zonder optimalisatie al goed en kunnen dus nog beter?
- Welke content ontbreekt nog volledig en moet er dus komen
Je wilt geen waardevolle posities weggooien als je probeert voor andere zoekwoorden hoger te komen.
En een zoekterm die al op de tweede pagina van Google staat komt vaak sneller op de eerste dan wanneer je met niets begint.
Aanbevolen URL
Met deze aanbeveling weet je precies of je een bestaande pagina moet optimaliseren of een nieuwe moet maken.
We vertellen ook wat het optimale gebruik van zoektermen in de URL is.
Daar hoef je dan niet meer over na te denken en begin je sneller met het maken van de content.
“Daar hoef je dan niet meer over na te denken en begin je sneller met het maken van de content.”
“Het advies is een grote meerwaarde als je dit zoekwoorden onderzoek laat uitvoeren. “
Advies
Het advies is een grote meerwaarde als je dit zoekwoorden onderzoek laat uitvoeren.
Je krijgt een eerste beeld wat voor soort pagina je moet maken. Daarnaast krijg je een overkoepelend advies over je content strategie.
Onmisbaar, in onze ogen.
Het advies staat overzichtelijk naast de aanbevolen zoektermen. Daarnaast bespreken we het zoekwoorden onderzoek nog, zodat alles duidelijk is.
Zoekintentie
Eén van de meest onderschatte SEO-factoren is zoekintentie. Dat is de reden waarom mensen zoeken en wat voor soort content ze willen vinden.
Willen mensen vooral blogs vinden, dan maakt een commerciële pagina een stuk minder kans.
Door onderscheid te maken in de zoekintentie weten we welke zoektermen als eerste op je content kalender komen.
“Willen mensen vooral blogs vinden, dan maakt een commerciële pagina een stuk minder kans.”
Kan iedereen een zoekwoorden onderzoek uitvoeren?
Zinvol advies dat waarde oplevert
In principe kan iedereen een lijst zoekwoorden opschrijven en zoekvolume opzoeken in Google Ads.
Waarom dan toch een zoekwoorden onderzoek uitbesteden?
Je moet de zoekgegevens wel kunnen interpreteren en organiseren. Met ervaring komt ook het inzicht hoe de zoekwoorden uiteindelijk bijdragen aan de omzet.
Je hebt bovendien toegang tot verbeterde data. Dat kost elke maand geld. Zonde voor jou als bedrijf, maar voor SEO specialisten is het hun gereedschapskist.
Daarom is een zoekwoorden onderzoek laten doen door een specialist een stuk waardevoller.
Het SEO-bureau dat gekozen wordt door SEO-professionals
Niet alleen bedrijfseigenaren en marketeers kiezen voor ons. We werken ook voor en samen met online bureau’s en SEO professionals.
Michel Bakkenes, Marketing manager Hypotheek.nl en Hypotheekadvies.nl
Top team van SEO specialisten!