Wat is POV?

Geef de kijker het gevoel dat hij of zij zich in dezelfde situatie bevindt

Point of View (POV) is:

  • Een camerastandpunt gebruikt op social media als TikTok, Instagram en YouTube

  • Het tonen van je product of dienst vanuit het perspectief van de klant

Point of view, en de afkorting POV, is Engels voor gezichtspunt of perspectief.

Het woord wordt ook in het Nederlands vaak gebruikt in de volgende context:

  • Camerastandpunt in films en fotografie, waarbij het lijkt alsof de kijker door de ogen van een personage kijkt
  • Vertelperspectief: de positie van de verteller ten opzichte van een verhaal

POV betrekt de kijker meer bij de ervaring. Het doel is om de kijker het gevoel heeft dat hij of zij zich in dezelfde situatie bevindt. Daarom zien we dit camerastandpunt regelmatig in korte video’s op social media als TikTok, Instagram en YouTube. 

POV wordt op die platformen gebruikt in de titel van de video of als hashtag. Bijvoorbeeld: “Freerun POV in verlaten fort“.

Voorbeeld van een POV video

Een POV video van freerunners die zichzelf filmen terwijl ze stunts uithalen.

Waarom is POV zo populair?

POV is populair om de volgende redenen:

  • Meer betrokkenheid, doordat de kijker of lezer zich kan verplaatsen in jouw standpunt en zich onderdeel voelt van het verhaal
  • POV-video is met camera’s van nu eenvoudig op te nemen en te delen
  • Naast spectaculaire zaken wordt POV ook gebruikt om een kijkje te geven in het dagelijks leven van iemand (bijvoorbeeld koffie serveren, liefdesverdriet)
  • Kan gebruikt worden als reality TV of een fictief personage om een boeiend verhaal te vertellen

Hoe gebruik je POV in marketing?

Vanuit een marketingperspectief verwijst de term POV naar de manier waarop een merk, bedrijf of marketeer een boodschap communiceert aan de doelgroep.

POV marketing draait om het tonen van je product of dienst vanuit het perspectief van de gebruiker (klant). De bedoeling is dat mensen een levendig beeld krijgen bij het gebruik van je product of eindresultaat van je dienst. Door dit te tonen activeer je verlangen en is iemand eerder geneigd actie te ondernemen. Dit kan in zowel beeld en geluid als geschreven woorden.

POV marketing voor autoriteit

Als voorbeeld nemen we de volgende situatie:

Je bent een man en de laatste tijd wat aangekomen. Je zoekt daarom naar de beste sportschool in jouw woonplaats om weer in vorm te komen. Er zijn twee scenario’s:

  1. De eerste sportschool heeft de meest moderne apparatuur en een trainer met veel kennis. Maar de trainer is niet zo gespierd als je verwacht van een typische sportschooltrainer. 
  2. De tweede sportschool heeft dezelfde opzet, maar de trainer ziet er uit alsof hij rechtstreeks uit de Men’s Health magazine is gestapt met een sixpack waar je kleren op kunt strijken. Iets waar je altijd al van hebt gedroomd.

Bij welke sportschool ga je jezelf waarschijnlijk aanmelden? Grote kans dat je voor de tweede kiest.

Let wel: Je hebt geen kritiek op iemands uiterlijk. Maar de bovengenoemde trainer met het hoge Instagram-gehalte heeft een belangrijk element in het beslissingsproces van een klant: autoriteit.

POV marketing

POV voor productfotografie

Stel je de volgende situatie voor:

Je bent een vrouw en bent de laatste tijd wat aangekomen. Je wilt gezonder eten en zoekt daarom online naar een blender om smakelijke smoothies te maken.

Er zijn drie scenario’s:

  1. Je bekijkt foto’s van blenders met een neutrale achtergrond
  2. Je bekijkt foto’s van  blenders met een meer realistische achtergrond, zoals een keuken
  3. Je bekijkt foto’s van blenders die gebruikt wordt door iemand met het gewenste figuur

Welke blender spreekt meer tot de verbeelding? Waarschijnlijk de derde optie, omdat je jezelf de blender al ziet gebruiken.

Let wel: Je hoeft niet precies hetzelfde te worden als het model op de foto. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat vrouwen, nog meer dan mannen, de voorkeur hebben om producten te kopen in realistische situaties.

POW productfotografie

Afbeelding door Nick Kolenda – Psychology & Marketing

Ben je benieuwd hoe

je meer bezoekers krijgtklanten krijgtgeld verdient

Je zit nergens aan vast

Nils van der Knaap Senior SEO specialist

Nils van der Knaap

Senior SEO Specialist

Nils vreet SEO artikelen als Oreo koekjes. Met ruim 18 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEO specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.

Bekend van

Ahrefs
Yoast SEO
IMU
Emerce