Wat is Domain Rating (DR)?
Zie in een oogopslag de autoriteit van een website
Domain Rating is:
Domain Rating (DR) is een statistiek ontwikkeld door Ahrefs, een toonaangevend SEO-softwareplatform. DR geeft de sterkte van een website’s backlinkprofiel weer op een logaritmische schaal van 0 tot 100.
Domain Rating is een indicatie hoe sterk een website is op basis van de links die de website krijgt van andere websites. Hoe hoger de DR, hoe krachtiger het backlinkprofiel van een domein (website). Dit hangt vaak samen met betere zichtbaarheid in zoekmachines.
Meer links naar een website is voor zoekmachines als Google een belangrijke factor om websites hoger te ranken in de zoekresultaten, omdat Google deze ziet als een aanbeveling van de website.
Domain Rating is gemaakt door Ahrefs en dus niet door Google zelf. De statistiek is ontwikkeld ter vervanging van de zogenoemde PageRank, die Google zelf in gebruik had. Een hoge DR betekent dus niet automatisch hogere posities in Google.
Waarom is een Domain Rating belangrijk?
Domain Rating is belangrijk omdat het een snelle en effectieve manier biedt om de autoriteit van een website te beoordelen. Dit maakt het een waardevol hulpmiddel in zoekmachineoptimalisatie (SEO) en online marketingstrategieën.
Enkele redenen waarom DR van belang is:
Inzicht in je backlinkprofiel
DR geeft een overzicht van hoe sterk jouw website is op basis van backlinks. Een hoge DR wijst op een kwalitatief sterk backlinkprofiel, wat kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in zoekmachines.
Concurrentieanalyse
Door de DR van jouw website te vergelijken met die van concurrenten, krijg je inzicht in waar je staat in jouw markt. Dit helpt je om strategieën te ontwikkelen om hen in te halen of te evenaren.
Linkbuilding prioriteren
Wanneer je bezig bent met linkbuilding, helpt DR bij het identificeren van waardevolle domeinen om links van te verkrijgen. Het is effectiever om backlinks te verkrijgen van websites met een hogere DR, omdat deze meer linkwaarde doorgeven aan jouw site.
Samenwerkingen beoordelen
Of je nu samenwerkt met influencers, blogs of andere bedrijven, DR kan een maatstaf zijn om te bepalen of een samenwerking de moeite waard is. Websites met een hogere DR bieden doorgaans meer waarde en geloofwaardigheid.
Impact op organische groei
Hoewel DR geen directe Google-rankingfactor is, is een sterk backlinkprofiel (waar DR een indicatie van is) essentieel voor het vergroten van de zichtbaarheid en autoriteit van je website. Dit kan leiden tot meer organisch verkeer en betere zoekmachineposities.
“Een hoge DR wijst op een kwalitatief sterk backlinkprofiel, wat kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in zoekmachines.. “
Kortom, Domain Rating biedt een krachtige indicator voor het beoordelen van de online autoriteit van een website en speelt een sleutelrol in het ontwikkelen en optimaliseren van effectieve SEO-strategieën.
Hoe gebruik je Domain Rating?
Hoewel DR een nuttige maatstaf is, is het belangrijk te begrijpen dat het geen directe rankingfactor is in Google’s algoritme.
Het geeft een indicatie van hoe sterk een website mogelijk presteert op basis van het backlinkprofiel, wat één van de vele factoren is die zoekmachines gebruiken om rankings te bepalen.
Een hoge DR is daarom een eerste indicatie om te zien of het de moeite waard is om een backlink op een website te krijgen d.m.v. linkbuilding.
Via een SEO-tool als Ahrefs kan verder onderzocht worden hoe de hoge DR is ontstaan door het backlinkprofiel te beoordelen.
Als een website veel links heeft van spam-links, kan de DR hoog zijn. Een link vanaf deze website is dan echter toch niet waardevol om te ranken in Google.
De ervaring van een linkbuilder is doorslaggevend om de daadwerkelijke autoriteit van een website goed in te schatten.
SEO problemen met Domain Rating
Veelvoorkomende problemen met Domain Rating (DR) zijn:
- De DR is te laag, omdat er geen tot weinig links naar de website gaan
- De DR is kunstmatig hoog, vanwege veel links vanaf spam websites
- De DR is kunstmatig hoog door links vanaf subdomeinen, die niet dezelfde waarde vertegenwoordigen als het hoofddomein, maar wel dezelfde DR-score krijgen. Dit komt vaak voor bij startpagina’s.
- DR zegt niets over relevantie, wat ook een belangrijke eigenschap is van een waardevolle link
- Een hoge DR, maar het linkprofiel bestaat vooral uit links vanuit laagwaardige locaties in een website, zoals de footer, sidebar of slecht bereikbare pagina’s.
- De backlinks bestaan voornamelijk uit nofollow links.
- Het verhogen van DR is geen doel, maar een middel om hoger te komen in Google.