Wat is een canonical tag?
Vertel Google welke pagina je wilt laten indexeren
Een canonical tag is:
Een canonical tag is een HTML-element dat gebruikt wordt om aan te geven welke versie van een webpagina de voorkeur heeft als er meerdere versies van dezelfde pagina bestaan.
Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als een pagina op meerdere URL’s bereikbaar is, of als er verschillende variaties van dezelfde pagina bestaan die qua inhoud sterk op elkaar lijken.
Met een canonical tag in de code van de webpagina geef je aan welke URL de voorkeur heeft, zodat zoekmachines weten welke URL ze moeten indexeren en tonen in de zoekresultaten.
De Engelse term canonical wordt in computer wetenschappen gebruikt om de standaard staat of gedrag van een attribuut aan te geven. Deze term is geleend uit de wiskunde, waar de term gebruikt wordt voor concepten die uniek of natuurlijk zijn.
Een canonical tag wordt in het Nederlands ook wel een canonieke tag of de canonieke URL genoemd.
Voorbeeld van een canonical tag
Een canonical tag ziet er zo uit in de broncode van de pagina:
Waarom is een canonical tag belangrijk?
Zoekmachines zijn geweldige stukken software. Maar zelfs deze wonderbaarlijke techniek kan soms in de war raken en wat hulp gebruiken.
Eén ding waar zoekmachines moeite mee hebben is duplicate content. Dat is wanneer meerdere pagina’s met verschillende URL’s dezelfde of sterk vergelijkbare content hebben.
Product categorieën
Bijvoorbeeld, als je een meerdere URL’s hebt voor dezelfde pagina zoals bij een product in meerdere categorieën:
- voorbeeld.nl/product-1/
- voorbeeld.nl/categorie-a/product-1/
- voorbeeld.nl/categorie-b/product-1/
Subdomeinen
Sommige websites gebruiken nog een apart subdomein voor de mobiele versie van de pagina. In dat geval krijg je nog meer URL’s met dezelfde content, zoals:
- m.voorbeeld.nl/product-1/
- m.voorbeeld.nl/categorie-a/product-1/
- m.voorbeeld.nl/categorie-b/product-1/
Parameters
Of wanneer er parameters in de URL gebruikt worden. Dat is het gedeelte van de URL achter het teken “?“.
Een parameter wordt gebruikt om extra informatie mee te sturen, zoals een zoekopdracht, gekozen filters of via welke marketing campagne de bezoeker op je site is gekomen.
Bijvoorbeeld:
- voorbeeld.nl/?s=product-1
- voorbeeld.nl/categorie-a/?maat=groot&kleur=blauw
- voorbeeld.nl/?utm_source=facebook&utm_medium=content&utm_campaign=wat_is_een_canonical-tag
Welke URL is de echte?
De grote vraag voor zoekmachines is:
“Welke URL moeten we tonen om mensen naar toe te sturen vanuit de zoekresultaten?”
De canonical tag helpt zoekmachines als Google en Bing begrijpen welke van deze URL’s de echte is. Oftewel, welke de canonical is.
Daardoor voorkom je dat ze zelf kiezen, en dus mogelijk de verkeerde URL nemen.
“De canonical tag helpt zoekmachines als Google en Bing begrijpen welke van deze URL’s de echte is. “
Daardoor voorkom je ook een ander probleem.
Er zijn websites die automatisch jouw content overnemen. We noemen dat een scraper. Als de HTML automatisch overgenomen wordt, dan zit daar dus ook een canonical tag bij die naar jouw URL verwijst. Google weet daardoor dus dat jouw pagina de originele bron is.
Hoe gebruik je een canonical tag?
De beste oplossing om duplicate content te voorkomen blijft om unieke content op zo min mogelijk verschillende URL’s te hebben staan. Alleen als het niet anders kan, gebruik je een canonical tag om de juiste pagina aan te geven.
Bij voorkeur heeft elke pagina die terug mag komen in Google een naar zichzelf verwijzende canonical tag.
Canonical URL instellen in WordPress
Als je WordPress gebruikt dan wordt dit al automatisch gedaan. Je hoeft dus niets te doen, tenzij je bewust een andere pagina in de zoekmachines wilt laten terugkomen.
Je stelt dit bijvoorbeeld in met de Yoast SEO plugin. Ga in de WP-admin onder in een pagina of bericht naar Yoast SEO –> Geavanceerd –> Canonieke URL.
Daar vul je de URL in van de andere pagina die (vrijwel) gelijk is aan deze pagina.
Misbruik van de canonical tag
De canonical tag is alleen bedoeld voor pagina’s die gelijk of vrijwel gelijk zijn aan elkaar.
Gebruik een canonical tag niet om verouderde content te verwijzen naar nieuwe. Gebruik hiervoor een interne link of 301 redirect.
Verkeerd gebruik van de canonical tag kan door zoekmachines gezien worden als manipulatie.
SEO problemen met canonical tags
Veelvoorkomende problemen met canonical tags zijn:
- Er mist een naar zichzelf verwijzende canonical tag
- De canonical tag is niet de volledige URL
- Het menu linkt naar een pagina die niet de canonical is
- Een pagina heeft een dubbele canonical tag
- De canonical tag wijst naar een pagina die ook niet de canonical is, een zogenoemde redirect chain
- De canonical wijst naar een pagina die niet gevonden of geladen kan worden
- De canonical wijst naar een pagina waar een redirect op staat
- De canonical wijst naar een pagina op een ander domein (cross-domain canonical), waar een no-index tag een betere keus is
Problemen die te maken hebben met canonical tags kom je tegen bij het uitvoeren van een Site Audit.