Ondergewaardeerde pagina’s
Deze 5 ondergewaardeerde webpagina’s kosten je omzet
Als je de omzet van je bedrijf wilt verhogen, dan wordt er vaak gekeken naar mogelijke verbeteringen aan de website. En dit is niet gek, want voor zowel online als traditionele bedrijven is de bedrijfswebsite een belangrijk instrument om met de klant te communiceren.
Toch onderschatten veel ondernemers en webbouwers bepaalde pagina’s op hun website.
Waarschijnlijk krijgen de homepage en product- of dienstpagina’s de meeste aandacht. Misschien heb je zelfs een blog. Logisch, want al deze content zorgt uiteindelijk voor omzet.
Toch zijn er pagina’s die jouw business een grote boost kunnen geven, maar die jammerlijk genoeg vaak afgeraffeld worden.
In de post van vandaag vertel ik welke 5 pagina’s dit zijn en hoe je deze zonder al te veel moeite naar een hoger niveau krijgt om zo je omzet te verhogen.
1. Contact Pagina
Dit is het moment dat de klant op je virtuele drempel staat. Hier kom je er achter wie je klant is en wat hij of zij wil. Ieder klantcontact is een kans.
Toch zie je vaak dat deze pagina heel droog en zakelijk is opgezet. Vaak alleen een contactformulier en adres gegevens. Vermijd ook woorden als “verplicht” in je formulier. Een bezoeker is helemaal niets verplicht aan je. Zeg eerder “Deze informatie hebben we minimaal nodig om goed antwoord te geven op je vraag.”
Richt je contactpagina in alsof je persoonlijk met die persoon in gesprek bent. Gebruik zinnen als “Wat is uw naam?” in plaats van “Naam”.
Ook helpt het om te vermelden wat er gebeurt met de contactaanvraag.
- Welk gezicht zit er achter het formulier?
- Hoe lang duurt het gemiddeld voor er antwoord wordt gegeven?
- Word ik na het invullen van het formulier niet bestookt met spammailtjes of ongewenste telefoontjes?
Het beantwoorden van dat soort vragen op de contactpagina zelf zorgt er voor dat de drempel lager wordt om contact op te nemen. Meer aanvragen, is meer kansen en dus meer omzet.
2. Bedankpagina
Na een contactaanvraag, bestelling, nieuwsbrief inschrijving, of andere gewenste actie, is het verstandig om een bedankpagina te tonen.
Niet alleen kun je met een bedankpagina de conversie meten via Google Analytics, het is ook een heel handig middel om te communiceren met je (potentiële) klant.
Een mens herinnert zich vaak het eerste en laatste moment van een ontmoeting. Zorg er op de bedankpagina dus voor dat iemand positief over je denkt.
Begin gewoon simpel met een bedankje voor de zojuist uitgevoerde handeling. Een welgemeend vriendelijk woord kan immers nooit kwaad.
Bied als het mogelijk is gratis waardevolle informatie aan, waar je nieuwe klant in spé al wat mee kan.
Ben je een personal trainer? Geef dan bijvoorbeeld al trainingsvideo’s die niet ergens anders op de site staan. Overtref de verwachting, zodat iemand al blij van je wordt voordat hij of zij klant van je is. De kans dat iemand meer wil (tegen betaling) is dan juist heel groot.
3. Over Ons Pagina
De Over Ons pagina gaat niet over jou.
Huh?
Ja, je leest het goed. De Over Ons pagina gaat over wat jij voor iemand kunt doen en waarom.
Je mag hierbij wel je persoonlijke verhaal vertellen. Welk probleem heb je in het verleden ervaren dat je nu oplost? Welke passie drijft je om iedere dag te doen wat jij doet? Hoe ben je zo geworden dat je nu problemen van anderen kunt oplossen?
Vertel waar jij of jullie als organisatie in geloven in een verhaalvorm, niet een marketing praatje. Hoe unieker en authentieker je verhaal, hoe meer mensen ook in jou geloven en dus met je in zee willen gaan.
4. Algemene Voorwaarden pagina
Heb jij wel eens een Algemene Voorwaarden pagina helemaal uitgelezen?
Ik ook niet…
Gek eigenlijk, dat een belangrijke pagina die vrijwel iedere organisatie moet hebben, niet om door te komen is. En dat terwijl je hiermee vertelt wat de klant wel of niet van jou kan verwachten.
Maak daarom een Algemene Voorwaarden pagina in gewone mensentaal, zoals deze van Coolblue. Van hieruit verwijs je ook voor de vorm nog naar de juridische versie.
Door in gewone taal te spreken en te schrijven zorg je er voor dat je toegankelijker bent en het niet lijkt alsof je iets probeert te verbergen.
5. 404 Pagina
De 404 pagina is de pagina die getoond wordt als er een URL wordt opgevraagd die geen pagina bevat. De Niet Gevonden-pagina zogezegd.
Het komt regelmatig voor dat deze pagina nog helemaal niet is gemaakt en er dus een lelijke onbegrijpelijke code wordt getoond. Dag bezoeker!
Als de pagina wel is gemaakt, dan staat er vaak alleen de tekst: “Deze pagina is niet gevonden”.
Jammer hoor…
Het is normaal dat 404 pagina’s ontstaan. Iemand typt iets verkeerd in, of een website linkt verkeerd naar je. Dit heb je niet zelf in de hand.
Wat je wel zelf in de hand hebt is hoe je om gaat met dit contactmoment.
Wees vriendelijk en help de bezoeker daarom om door te gaan naar een ander onderdeel van je website.
Bied een link aan naar je homepage of andere veel bezochte informatie. Ook een zoekfunctie kan helpen om de bezoeker toch door te laten gaan op je website. Zie Vodafone als mooi voorbeeld.
Je kunt de 404 pagina ook in lijn met je merk maken, zoals LEGO. Of natuurlijk gewoon foute humor gebruiken, zoals wij doen.
Aan de slag
Kijk nog eens kritisch naar deze 5 pagina’s op je eigen website. Het zou uitzonderlijk zijn als deze allemaal al helemaal goed zijn. En dat is niet erg, want een website is een proces, niet een project.
Met bovenstaande tips kun je in ieder geval een begin maken om het verschil te maken in de details. Dat kan net genoeg zijn om je te onderscheiden van je concurrent, los van de prijs die je rekent.
Heb je zelf nog leuke tips over onderschatte pagina’s op websites? Laat van je horen in de onderstaande reacties.
Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw eigen ondergewaardeerde pagina’s? Vraag een websitebouwer met SEO expertise om hulp.
Geef een reactie