Linkbuilding
De complete uitleg over linkbuilding in 2024
Linkbuilding? Het blijft iets vaags. Maar na deze uitleg snap je waarom het zo belangrijk is voor je vindbaarheid in Google.
Links vanaf andere websites horen tot de belangrijkste factoren om hoog te komen in de zoekmachine van Google.
Pagina’s waarnaar veel gelinkt wordt stralen met hoge posities en massa’s gratis zoekverkeer. Pagina’s zonder links staan in de schaduw van de zoekresultaten.
Maar het verkrijgen van deze links is moeilijk.
En dat is precies waarom linkbuilding zo waardevol is.
In deze gids over linkbuilding
Waardering en vertrouwen
Google gebruikt meer dan 200 factoren bij het rangschikken van pagina’s. De belangrijkste factor is ook in 2024 nog steeds de weging van de links vanaf andere websites naar jouw website.
Google ziet een link van een website naar een andere website namelijk als een blijk van waardering en vertrouwen.
Als meerdere websites naar een pagina linken dan is het waarschijnlijker dat deze goed vindbaar is in zoekmachines.
Linkpopulariteit is belangrijk. Erg belangrijk.
Verantwoord links plaatsen
Maar er komt veel kijken bij het verkrijgen van links. In deze gids leggen we de belangrijkste principes uit, waaronder:
- Waarom links belangrijk zijn voor zoekmachines als Google
- Waarom sommige links beter zijn dan andere
- Wat meer links naar een website doet met de posities in Google
- Op wat voor manieren je aan links kunt komen
- Welke risico’s er zijn
Na het lezen van deze gids ben je goed voorbereid om op een verantwoorde manier meer links naar je website te (laten) plaatsen.
Hiermee groei je duurzaam naar hoge posities in de organische zoekresultaten pagina’s van Google. En de kliks daarvan zijn gratis.
“Na het lezen van deze gids ben je goed voorbereid om op een verantwoorde manier meer links naar je website te (laten) plaatsen.”
Wat is linkbuilding
Op zoek naar waardevolle links
Linkbuilding is het actief verkrijgen van waardevolle links op andere websites die naar een pagina op jouw website verwijzen.
Het doel van linkbuilding is dat zoekmachines je website als autoriteit beschouwen. Daardoor komt een pagina hoge in de zoekresultaten voor de zoektermen die op die pagina staan.
Maar wat is een waardevolle link?
De waarde van een link hangt af van vele verschillende factoren. De belangrijkste zijn relevantie en autoriteit:
- Als de link op een website staat die over hetzelfde onderwerp als die van jou gaat, noemen we dat relevant.
- Als de website zelf ook veel links vanaf kwaliteitswebsites krijgt, noemen we dat autoriteit.
Hoe hoger de relevantie en autoriteit van de website die naar jouw website linkt, hoe groter de impact op de zoekresultaten.
Linkbuilding als onderdeel van SEO
Hoger komen in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing wordt Search Engine Optimization of kortweg SEO genoemd.
SEO bestaat naast website techniek en website content (teksten en afbeeldingen), ook voor een belangrijk deel uit een berekening van de waarde die links doorgeven aan jouw website.
Zeker voor concurrerende zoektermen zijn de links naar een pagina vaak doorslaggevend.
- Als de optimalisatie voor zoekmachines op de eigen website plaatsvindt noemen we dit on-page SEO.
- Als de optimalisatie plaatsvindt op andere websites dan noemen we dit off-page SEO.
Het verkrijgen van links op andere websites die verwijzen naar je eigen website is veruit de belangrijkste vorm van off-page SEO.
Omdat je niet altijd controle hebt over de plaatsing van een link is dit ook één van de moeilijkste onderdelen. Maar daarom dus ook het meest waardevol.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Hoe het begon
In de jaren ’90 begon het internet hard te groeien. Daardoor groeiden ook het aantal websites die dit steeds verder uitbreidende web van pagina’s doorzoekbaar maakten: zoekmachines.
De eerste zoekmachines, zoals Lycos en AltaVista, keken vooral naar de woorden op een webpagina. Als een woord vaak op een pagina voorkwam, dan stond de pagina daarvoor hoog in de zoekresultaten.
Dit gaf alleen niet altijd de beste resultaten en was al snel gevoelig voor overmatig gebruik van populaire zoektermen.
Larry Page (links) en Sergey Brin (rechts) zijn de oprichters van Google.
Twee knappe koppen
Twee studenten op Stanford University, genaamd Larry Page en Sergey Brin, bedachten een slim wiskundig algoritme. Dit zorgde er voor dat niet alleen de content van een pagina werd doorzocht, maar ook welke andere pagina’s naar deze pagina verwijzen met een klikbare link.
Een link naar een andere pagina wordt namelijk gezien als een blijk van vertrouwen voor die betreffende website.
Links worden meestal geplaatst door redacteuren die hun lezers waardevolle informatie willen bieden. Als andere prominente websites over een onderwerp naar een pagina linken, dan is dat een goed teken dat de informatie van hoge kwaliteit is.
Door alle links op internet automatisch te volgen snapte Google welke pagina’s veel werden aangeraden. Deze nieuwe aanpak veranderde de kwaliteit van de zoekresultaten sterk ten opzichte van de andere zoekmachines.
Deze technische voorsprong zorgt er zelfs vandaag de dag nog dat Google de grootste zoekmachines ter wereld is met een marktaandeel van maar liefst 91%.
Wat Google zelf zegt
Dit is wat Google zelf over het belang van links zegt in hun
tien waarheden volgens Google:
4. Democratie op het web werkt.
De zoekfunctie van Google werkt zo goed omdat deze bij het bepalen van de relevante sites die moeten worden weergegeven, uitgaat van de miljoenen mensen die links op websites plaatsen.We bepalen de relevantie van elke webpagina aan de hand van meer dan 200 criteria en met behulp van verschillende technieken, waaronder ons gepatenteerde PageRank™-algoritme.
Met dit algoritme analyseren we welke sites waardevolle informatie bevatten door te kijken naar de ‘stemmen’ die ze van andere internetpagina’s hebben gekregen.
Naarmate het internet groeit, wordt deze aanpak steeds effectiever, omdat elke nieuwe site een informatiebron is die weer een stem aan andere sites kan geven.
John Mueller beantwoordt namens Google vragen over Google Zoeken.
Links blijven belangrijk
John Mueller is een senior werknemer bij Google. Hij legt regelmatig op social media en webinars uit hoe het Google algoritme werkt. Volgens hem gebruikt Google links om pagina’s te vinden en te waarderen:
“And to some extent, links will always be something that we care about because we have to find pages somehow. It’s like how do you find a page on the web without some reference to it?”John Mueller – Senior Webmaster Trends Analyst, Google
Wat is een linkprofiel?
Veel of goed?
De combinatie van de kwantiteit en kwaliteit van de links naar een website of webpagina wordt ook wel het linkprofiel genoemd.
Hoe goed het linkprofiel is hangt af van verschillende factoren.
De naam die Google in 1998 bedacht heeft om aan te geven hoe goed een pagina scoort door de inkomende links is PageRank.
Hoewel de PageRank van een pagina niet meer openbaar is, speelt het nog steeds een grote rol bij het bepalen van de posities.
Simpel gezegd: als alle andere factoren van een pagina nagenoeg gelijk zijn, dan maakt het linkprofiel het verschil.
Het gaat er dus niet alleen om hoe veel links je hebt. Een link vanaf een nieuwssite als nu.nl of volkskrant.nl is waardevoller dan vanaf een persoonlijke website over je kat.
Je linkprofiel met daarin 2 bekende nieuwssites kan dus waardevoller zijn dan tientallen links vanaf sites die zelf ook geen links hebben.
Dofollow
Als je met linkbuilding bezig bent komt het begrip dofollow ongetwijfeld ter sprake. Maar wat is een dofollow link?
Met een dofollow link bedoelen we een link die gevolgd kan worden door een zoekmachine. Daardoor telt deze link mee bij het bepalen van de autoriteit en relevantie van een pagina.
Iedere standaard html link is dofollow. Dit staat daarom ook niet extra vermeld in de code.
- <a href= </a> betekent dat er een klikbare link is.
- “https://ditisdewebsite.nl” is de URL waar de link naar toe verwijst.
- Dit is de link is de tekst die je aan kunt klikken.
Nofollow
In het begin volgden zoekmachines alle links op internet. Met de opkomst van forums, blogreacties en social media werd het eenvoudig om links te plaatsen zonder redactionele goedkeuring.
Zoekmachines Google, Yahoo en Microsoft kwamen daarom met de html tag “nofollow”.
Daarmee werd het mogelijk om links op een website te hebben, zonder dat dit gezien wordt als een redactionele aanbeveling.
Ook voor betaalde links in advertenties en gesponsorde content wordt door Google aanbevolen om een nofollow tag te plaatsen.
“The nofollow tag allows a site to add a link that abstains from being an editorial vote. Using nofollow is a safe way to buy links, because it’s a machine-readable way to specify that a link doesn’t have to be counted as a vote by a search engine.”
Matt Cutts, hoofd van Google’s web spam team
Matt Cutts beantwoordt namens Google vragen over Google Zoeken.
Het belang van dofollow en nofollow
Om hoger te komen in Google heb je dus links nodig naar je website die wel gevolgd worden door zoekmachines.
De meeste advertentie-, blog- of forumreacties en social media websites hebben een nofollow tag op hun uitgaande links staan.
Deze links zorgen er dus niet voor dat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten. Het zorgt natuurlijk wel gewoon voor verkeer, waardoor nofollow links toch waardevol kunnen zijn. Alleen niet direct voor SEO.
Links met nofollow tags zijn dus niet schadelijk voor je website. Integendeel.
Het is normaal dat je website ook dit soort links heeft. Daarom dragen nofollow links bij aan iets wat we een natuurlijk linkprofiel noemen. Hoe veelzijdiger de links naar je website, hoe meer Google het vertrouwt.
“Om hoger te komen in Google heb je dus links nodig naar je website die wel gevolgd worden door zoekmachines.”
Linkprofiel van concurrenten
Door het linkprofiel van de concurrenten te bekijken zie je waarom de pagina goed scoort in de zoekmachines op basis van off-page factoren.
Het geeft bovendien een goed idee van de mogelijkheden die er zijn om links te verkrijgen. Bijvoorbeeld, als een blog naar jouw concurrent linkt, is er dan ook een mogelijkheid dat hij naar jouw website linkt?
Niet alle links naar je concurrenten zijn te evenaren, maar het vergelijken van het linkprofiel is een belangrijk onderdeel van iedere linkbuilding campagne.
Het linkprofiel van de concurrentie is niet eenvoudig op te zoeken. Hiervoor is speciale software nodig die zo veel mogelijk links op het internet in kaart brengt.
Werkt linkbuilding wel echt?
Bewezen effecten door meer links
De theorie hierboven klinkt natuurlijk mooi, maar werkt het ook echt?
Hoe goed linkbuilding werkt is sterk afhankelijk van een aantal factoren.
- De techniek van je website moet op orde zijn
- De pagina moet geoptimaliseerd zijn voor de zoekterm
- De pagina moet de zoekintentie beantwoorden
- De content moet uniek en waardevol zijn
- De concurrerende pagina’s hebben minder goede content en/of links
Als de concurrentie weinig waardevolle dofollow links heeft naar een pagina, dan noemen we dit een lage Keyword Difficulty. Moeilijkheidsgraad dus.
Bij zoektermen met een hoge moeilijkheidsgraad is het effect van linkbuilding meestal pas op langere termijn zichtbaar.
- Referring domains zijn links op websites.
- Avg. organic traffic is het gemiddelde verkeer via niet-betaalde zoekresultaten.
Linkbuilding case
Aan de hand van een case van een klant kunnen we het effect van linkbuilding laten zien.
Omdat we privacy respecteren is de naam van de klant en de zoektermen niet in beeld.
Het gaat hier wel om belangrijke competitieve zoektermen die daadwerkelijk omzet opleveren.
Om hetzelfde verkeer via betaalde zoekresultaten als Google Ads te krijgen moet je flink betalen.
We hebben ‘m zelf ook
We praten niet alleen, we doen het ook zelf.
Onze eigen website komt voor veel sterk beconcurreerde zoektermen hoog in Google.
Dit komt door onze techniek, content, maar ook de links die we door de jaren heen naar onze site opgebouwd hebben.
- Referring domains zijn links op websites.
- Avg. organic traffic is het gemiddelde verkeer via niet-betaalde zoekresultaten.
- Avg. organic traffic value is de Google Ads waarde van het verkeer.
Roy Ishak – Beste marketing opleider 2014, 2015, 2016 en 2017
Ik beveel mensen alleen aan als ze meer opleveren dan kosten. Dat is voor mij de definitie van een specialist. Nils en zijn team zijn dat absoluut. Niet alleen omdat zij zelf bij de zoekopdracht “SEO specialist” op nummer 1 staan in Google. Maar bovenal omdat zij mijn verwachtingen keer op keer overtreffen. Het is ongelofelijk op wat voor grote websites zij links hebben gekregen voor royishak.nl. Sky Internet Marketing is dan ook momenteel de enige partij in Nederland waaraan ik mijn linkbuilding uitbesteed. En, die van mijn klanten.
Wat een link waardevol maakt
Hoe snel kom je hoger in Google
Een link is een link zou je zeggen.
Maar helaas, het is iets lastiger.
Er zijn tientallen eigenschappen die bepalen hoe waardevol een link is.
Dat wil zeggen, hoe sneller je er hogere posities in Google mee behaalt.
Waar een link aan moet voldoen
De belangrijkste eigenschappen van een waardevolle link zijn:
- Follow vs nofollow
- Index vs noindex
- Intern vs extern
- Domein Autoriteit
- Pagina Autoriteit
- Relevantie
- Anchor tekst
- Locatie op de pagina
- Hoeveelheid links op de pagina
“Er zijn tientallen eigenschappen die bepalen hoe waardevol een link is.”
Doel bepalen
Wees realistisch
Voordat je begint aan een marketing campagne heb je een doel nodig. Voor linkbuilding is dit niet anders.
Besef goed wat realistisch is. Met linkbuilding verdien je een positie in Google. Dat is iets anders dan advertentieruimte kopen.
LEGO, Nike of Philips voorbijgaan op hun merknaam is praktisch onmogelijk.
Bekende sites als Bol.com of Coolblue hebben vaak al tienduizenden links naar hun website. Een pagina op datzelfde domein profiteert daar dan van. Domein autoriteit, noemen we dat.
Ook een informatieve pagina op Wikipedia met tientallen tot honderden links voorbij gaan wordt een moeilijk verhaal.
De concurrentie aangaan met een min of meer gelijkwaardige website of webshop is vaak wel mogelijk.
“Je wilt tenslotte niet een strijd beginnen die je niet kunt winnen.”
Schiet met scherp
Laat daarom eerst uitzoeken of het verschil tussen jouw pagina en die van de concurrenten overbrugbaar is.
Je wilt tenslotte niet een strijd beginnen die je niet kunt winnen.
Weet je het verschil tussen jouw website en je concurrenten qua linkprofiel? Dan kun je inschatten hoeveel je aan linkbuilding moet doen.
Denk hierbij niet alleen in aantallen, maar ook in wat voor soort links.
Een link in een artikel op een relevante en gerespecteerde website is meer waard dan een net aangemaakte startpagina.
Linkbuilding strategie
3 manieren om aan links te komen
Je hebt een linkbuilding strategie nodig om aan de links te komen die de concurrentie verslaan.
Deze strategie is het plan om het eerder vastgestelde doel te behalen.
Er zijn hoofdzakelijk 3 strategieën om aan backlinks te komen:
- Links creëren
- Links kopen
- Links verdienen
Links creëren
Links creëren betekent het toevoegen van één of meerdere links naar jouw website op een andere website.
Bijvoorbeeld bedrijvengidsen, profielen, startpagina’s of reacties op blogs en fora.
Het werk zit vooral in het vinden van de mogelijkheden en uitzoeken of de link waarde door geeft.
Links toevoegen aan Facebook, LinkedIn en YouTube is voor direct verkeer een goed idee. Deze links zijn alleen nofollow en geven dus geen linkwaarde door.
Voor nieuwe websites en minder concurrerende markten is het handmatig toevoegen van links een effectieve linkbuilding strategie.
Zelfs bij hogere concurrentie wordt deze linkbuilding strategie veel gebruikt.
“Het werk zit vooral in het vinden van de mogelijkheden en uitzoeken of de link waarde door geeft.”
“Toch zien we dat pagina’s die hoog staan voor sterk beconcurreerde markten nog steeds veel betaalde links hebben.”
Links kopen
Links kopen betekent dat je een link krijgt als je een tegenprestatie levert.
Meestal is dit een geldbedrag of product of dienst.
Voorbeelden zijn:
- Gesponsorde content, ook wel advertorials genoemd.
- Sponsoring van sportclubs en goede doelen
- Productreviews, waarbij je het product opstuurt
- Linkruil. Jij linkt naar mij, dan link ik naar jou.
Google stelt in hun Google’s Webmaster Guidelines dat dit niet de bedoeling is. De reden hiervoor is omdat Google’s systeem gebouwd is op het analyseren van links.
Betalen voor links wordt door Google gezien als een oneerlijk voordeel. Als een links door Google als betaald wordt gezien, dan telt deze simpelweg niet meer mee voor het bepalen van posities.
Het is voor het algoritme wel lastig te bepalen wanneer er betaald is voor een link.
Toch zien we dat pagina’s die hoog staan voor sterk beconcurreerde markten nog steeds veel betaalde links hebben.
Voor concurrerende markten is het kopen van links een snelle en zekere manier om op relevante en hoogwaardige websites te staan.
Prijzen variëren van enkele tientjes tot soms wel duizenden euro’s voor een artikel met link.
Links verdienen
Links verdienen betekent dat een andere website naar je verwijst omdat er iets waardevols op je website vinden is.
Verdiende links heb je niet altijd in de hand. Maar daarom zijn ze juist waardevol.
Je moet natuurlijk wel iets doen om deze links te krijgen.
Bijvoorbeeld het maken van goede content zoals eigen onderzoeken, een handige rekentool of een uniek aanbod.
Maar je kunt ook bijdragen aan de content van een andere website. Gastblogs en interviews voor een podcast zijn erg geschikt om op een natuurlijke manier een link naar je website te krijgen.
En er is niets mis met een redacteur vragen om een link. Maar je moet ze wel een reden geven om je die link te gunnen.
Links verdienen gaat dus om het creëren van die reden.
“Verdiende links heb je niet altijd in de hand. Maar daarom zijn ze juist waardevol. “
Linkbuilding tactieken
Methodes om aan links te komen
Je kunt op ontelbare manieren links creëren, kopen of verdienen.
Waar een linkbuilding strategie om een plan gaat, bedoelen we met een linkbuilding tactiek de specifieke uitvoering.
Het zijn de methodes die je op een gestructureerde manier volgt met een waardevolle link als resultaat.
Benieuwd naar enkele linkbuilding tactieken?
Ok, komen ze:
Links verkennen
- Interne linkbuilding
- Google Zoeken
- Links terugwinnen
- Unlinked mentions
- Resource linkbuilding
- Linkprofiel concurrenten evenaren
- Bekenden van je organisatie
Links Plaatsen
- Bedrijvengidsen en webdirectories
- Profielen
- Websites in eigen beheer
- Gratis advertenties
- Blog reacties
- Startpagina’s
- Vacatureplaatsing
Linkwaardige content
- Gastblogs
- Ego bait
- Definitie artikel
- Entertainment
- Online calculator
- Podcast interview
- Expert round-up
Resultaten bijhouden
Zijn we er al?
Hoe zie je of de linkbuilding voor jouw site resultaat heeft?
De uitdaging bij linkbuilding zit in het feit dat een link niet altijd direct voor stijgingen zorgt.
Google moet namelijk eerst het internet af om de link t vinden en te beoordelen. Dit kan een dag duren, maar soms ook weken.
Daarbij komt dat het werken aan je autoriteit niet door één link wordt bepaald.
Je hebt meerdere aanbevelingen nodig van verschillende websites om het vertrouwen te winnen.
Tools
Gelukkig is er wel een manier om bij te houden of er een stijgende trend is.
Tools als Google Analytics en Ahrefs houden bij of er een stijging is in:
- Organisch (niet-betaald) zoekverkeer
- Posities voor jouw gekozen zoektermen
- Het aantal zoektermen waarop je gevonden wordt
Tot slot
Zelf doen of uitbesteden?
Het uiteindelijke linkbuilding resultaat is afhankelijk van veel factoren. Dalend of stijgend zoekvolume, inspanningen van concurrenten, algoritme updates.
Je hebt niet overal invloed op.
En een SEO specialist heeft geen geheim lijntje naar Google. Organische zoekresultaten worden niet verkocht, maar verdiend.
Doe je zelf linkbuilding? Maak dan tijd vrij in je agenda, want het is een tijdrovende bezigheid.
Of je huurt natuurlijk de kennis en ervaring van een professionele linkbuilder die je helpt met je SEO.
Hierdoor maak je gebruik van een beproefde linkbuilding werkwijzen en mogelijkheden. Daarmee bespaar je jezelf honderden uren zoeken en uitproberen.
“Het effect van linkbuilding is ook in 2024 goed te merken op korte, maar zeker op langere termijn.”
Linkbuilding is een proces
Een linkbuilder is bezig met de promotie van een website. Hoe meer waarde een bezoeker op de website kan vinden, hoe effectiever de promotie ervan is.
Daarnaast is soms inhoudelijke kennis van de klant nodig voor het inzetten van bepaalde linkbuilding tactieken.
Linkbuilding is een doorlopend proces, niet een eenmalig project. Concurrenten zitten namelijk ook niet stil.
Het effect van linkbuilding is ook in 2024 goed te merken op korte, maar zeker op langere termijn.
Hoe meer goede links je naar je website hebt, hoe makkelijker je content hoog in de zoekresultaten komt.