Jong en dynamisch
Is jouw bedrijf jong en dynamisch?
Jong en dynamisch is een van de meest favoriete termen die bedrijven gebruiken in hun over-ons-pagina.
Een simpele zoekopdracht in Google laat zien dat er meer dan anderhalf miljoen websites zijn waar dit interessant klinkende zinnetje op voor komt.
Wees onderscheidend
Wat maakt jou echt anders?
Maar wat zegt jong en dynamisch nou helemaal?
Het is zo een vaag begrip dat het eigenlijk niets zegt over het bedrijf zelf.
Doordat bijna iedereen zegt dat ze jong en dynamisch zijn is het ook niet erg origineel en onderscheidend.
Vertel liever iets over je bedrijf wat je echt anders maakt of waarom een klant uitgerekend bij jou moet zijn.
En laat dit ook zien aan de hand van een concreet voorbeeld.
“Doordat bijna iedereen zegt dat ze jong en dynamisch zijn is het ook niet erg origineel en onderscheidend.”
Jong en dynamisch of toch niet?
Concreter is beter
Een advocatenkantoor is niet jong en dynamisch, maar juist ervaren en met veel kennis van de wet.
Laat dit zien door waardevolle tips te geven in een blog. Of toon klantenbeoordelingen van tevreden klanten.
Door te beweren dat je jong bent kun je bovendien onbedoeld zeggen dat je onervaren bent. Dat is natuurlijk niet wat je wilt uitstralen.
Als SEO experts staan wij bijvoorbeeld bovenaan in Google voor die zoekterm. Daarom weten bezoekers al dat ze bij ons moeten zijn voor het uitbesteden van hun SEO.
“Waarom is ons bedrijf op aarde? Wat kunnen wij bieden aan mensen waardoor ze juist naar ons willen komen.”
Zo vind je jouw onderscheidend vermogen
Om achter jouw onderscheidend vermogen te komen, wat je op je website kunt zetten op je bedrijfspagina (over-ons-pagina) of in je Unique Selling Proposition lijst wilt zetten, stel jezelf dan eens de volgende vraag:
“Waarom is ons bedrijf op aarde? Wat kunnen wij bieden aan mensen waardoor ze juist naar ons willen komen.”
Grote kans dat het antwoord daarop niet is: “omdat we jong en dynamisch zijn“.
Maar wel: “omdat de webshop een assortiment heeft van duizenden uit voorraad leverbare artikelen, die indien voor 23:59 uur besteld de volgende dag al gratis bij de klant bezorgd wordt.”
Onderscheidend is niet blijvend
Dit geldt natuurlijk alleen als de concurrentie minder producten in voorraad heeft, niet zo laat verstuurt en/of niet gratis bezorgt. Houd daarom altijd de concurrenten in de gaten of je USP nog wel actueel is.
Tegenwoordig bieden sommige webshops zelfs aan om een product dezelfde dag nog te laten bezorgen per koerier. Niet heel goedkoop, maar wel onderscheidend en als iemand een kado vergeten is te kopen misschien wel het enige redmiddel.
“Beweer dit alleen als het ook echt waar is en je het kunt bewijzen.”
Trap er niet in
Wij zijn de beste, goedkoopste én de snelste
Pas ook op met valkuilen als: de beste, de goedkoopste, de snelste, en dergelijke.
Beweer dit alleen als het ook echt waar is en je het kunt bewijzen.
Klanten prikken snel genoeg door dit soort verkooppraatjes en het wekt eerder argwaan als het niet blijkt te kloppen dan dat het iets oplevert.
Vertel liever wat voor waarde je aan de klant biedt. Welk probleem los je op?
Ook de standaard missie en visie statement komt vaak terug op een website.
Als deze niet heel erg interessant is voor de bezoeker kun je het beter gewoon intern houden. Of vertaal het op zijn minst naar gewone-mensentaal.
Beoordeel jezelf
Kijk eens goed naar je eigen website. Is het voor een neutrale bezoeker snel duidelijk wat voor waarde een bedrijf of website te bieden heeft en waar hij daarvoor moet zijn?
Een bezoeker beoordeelt dit namelijk al in ongeveer 2 seconden. Hij moet dus niet eerst de hele website door lezen om er achter te komen wat het bedrijf doet en waarom dat interessant is.
Lukt dit ook voor jouw website? Sta eens wat langer stil bij je website en kijk of vraag het aan iemand die je website nog niet kent. Succes!
Kom je er alsnog niet uit? Laat het ons weten en we kijken met je mee.
“Een bezoeker beoordeelt dit namelijk al in ongeveer 2 seconden.”
Nils van der Knaap
Senior SEO Specialist
Nils vreet SEO artikelen als paprikachips. Met ruim 16 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEO specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.
Jong en Dynamisch is een reden om oudere sollicitanten af te wijzen met als reden u past niet in ons profiel.
Hallo Albert, dat is inderdaad ook een manier van het gebruik van deze term. Maar als ze je afwijzen op basis van alleen de leeftijd, dan is het misschien ook niet een leuk bedrijf om voor te werken? Laat ze maar zien dat je ervaring een meerwaarde biedt, en als ze dat niet zien, pech voor hen :) Succes in ieder geval.