Hoe kom je hoog in Google

In het kort waar je op moet letten om hoger te komen in Google

SEO uitbesteden

Een van de meest gestelde vragen aan een SEO expert: “Hoe kom je hoog in Google? In dit artikel nog even de kort uitgelegd waar je op moet letten.

Hoe kom je hoog in Google?

Dus… hoe kom je hoog in Google?

Google is een zoekmachine die een zoekopdracht (vraag) koppelt aan diverse websites (met het antwoord). Het is dus de taak van Google om zo goed mogelijk te begrijpen waar een website over gaat, zodat het gelinkt kan worden aan een zoekopdracht. Bovendien zal Google willen weten of de inhoud van de website ook informatie bevat die mensen graag willen vinden. Om hier achter te komen scant Google met grote regelmaat websites op hun inhoud (on page factoren), maar ook signalen van andere websites (off page factoren). Hiervoor moet de techniek van de website natuurlijk wel toelaten dat Google de website kan scannen.

Keywords om hoog in Google te komen

Google kijkt naar een heleboel (naar eigen zeggen meer dan 200) factoren om te bepalen waar een website over gaat en hoe hoog deze moet komen in de zoekresultaten bij een zoekopdracht. Om hoger te komen in Google moet je eerst bepalen op welk woord – ook wel zoekwoord of keyword genoemd – je hoger wilt komen en daar ook je pagina op inrichten.

On page factoren om hoog in Google te komen

Om hoog in Google te komen moet je dus het gewenste zoekwoord plaatsen op de volgende plaatsen:

  • De URL van de pagina
  • De titel van de pagina met een H1 tag in de html
  • Tussenkopjes in de tekst met een H2 of H3 tag in de html
  • Een plaatje met het zoekwoord als bestandsnaam en alt tag
  • Het zoekwoord (en/of synoniemen) een aantal keer in de body van de tekst, bij voorkeur aan het begin in het midden en het eind

 

Zorg er in elk geval voor dat de tekst gemaakt is voor de mensen die het gaan lezen. Een tekst volstoppen met zoekwoorden, zodat de tekst onprettig leesbaar is, is onverstandig. Je schrijft uiteindelijk voor de mensen en niet voor Google. Google is bovendien slim genoeg om te zien dat het onlogisch is dat een tekst voor laten we zeggen 20% uit 1 woord bestaat en zal je daarom toch niet opnemen in de zoekresultaten.

Off page factoren om hoog in Google te komen

De factoren waar Google naar kijkt als het je website hoog in de zoekresultaten wil zetten is hoe populair deze is op het internet. Hierbij kijkt de zoekmachine vooral naar de volgende factoren:

  • Hoeveel links gaan naar de website?
  • Hoeveel van die links komen van kwaliteit websites?
  • Met welk woord wordt er gelinkt naar de website

 

Google redeneert dat een website waar veel andere websites naar toe linken een toegevoegde waarde moet hebben. Anders zou je er ook niet naar willen verwijzen. Een paar honderd startpagina linkjes aanvragen gaat je helaas niet ver helpen. De zoekmachine gigant kijkt met name naar de kwaliteit van de website. Een link van een gerespecteerde website als nu.nl of elsevier.nl kan meer linkwaarde opleveren dan honderden links van websites waar niemand eigenlijk op zit te wachten.

Ook het woord – ook wel anchor tekst genoemd – waarmee naar een andere pagina gelinkt wordt is van belang. Als een link klik hier heet dan weet je niet wat er achter zit. Noem je het linkje bijv. SEO expert, dan zal de tekst erachter hoogstwaarschijnlijk ook wel daar over gaan.

Anchor tekst

Uiteraard zijn er nog meer factoren, zoals de snelheid waarmee een site laadt, hoeveel pagina’s de website heeft, hoe vaak de website nieuwe content publiceert, etc. , maar met bovenstaande basisregels kom je al een heel eind om een pagina hoog in Google te krijgen.

Hulp nodig om je site hoog in Google te krijgen?

Ook al lijken bovenstaande factoren best eenvoudig uit te voeren (en soms is dat het ook), een langdurige SEO strategie kan best veel werk zijn en je kunt al gauw door de bomen het bos niet meer zien. Of je hebt simpelweg niet de tijd om dit allemaal uit te voeren, want ja, SEO kan de nodigde  tijd kosten. Zeker als je alles zelf nog moet uitzoeken.

Vraag ons eens om advies en wij kijken wat er nodig is om je website hoog in Google te krijgen. We doen niet alleen een technische analyse, maar ook een zoekwoord analyse, content analyse en een populariteit analyse. Bovendien kijken we ook naar hoe je de bezoekers die je al aantrekt beter kunt overtuigen om zaken met je te gaan doen (en je dus meer geld gaat verdienen).

Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis website scan.