Links met een klein budget

11 linkbuilding tactieken die je zelf kunt doen

Linkbuilding

Wie zich een beetje bezig heeft gehouden met zoekmachine optimalisatie weet dat je links naar je website moet krijgen van goede, respectabele websites. Toch vervallen veel website eigenaren vaak in de valkuil van makkelijke links, zoals die van de diverse startpagina’s, directories en vergelijkbare sites die weinig linkwaarde doorgeven.

Ook de term content is king zal vast wel voorbijgekomen zijn wanneer je je bezig houdt met internet marketing.

In het kort komt het er op neer dat je goede, interessante inhoud moet produceren binnen jouw niche of vakgebied. Doordat deze inhoud interessant is willen mensen naar jouw website linken of het delen via social media als Facebook en Twitter. Google ziet de links naar jouw website en zal je hoger in de zoekresultaten plaatsen bij relevante zoekopdrachten.

Enkele voorbeelden van hoogwaardige content zijn:

  • Eigen blog met meningen en/of onderzoeken
  • Actuele nieuwsberichten
  • Video’s, zoals How-to-video’s
  • Een gratis E-book of Whitepaper
  • Infographics

Linkbuilding met een klein budget

Bovenstaande methodes worden veel gebruikt door SEO Experts om zo links aan te trekken van de betere websites of genoemd te worden op social media. Helaas kost het produceren van deze hoogwaardige content ook veel tijd en/of geld. Met name de kleine ondernemer of ZZP-er zal hier niet snel budget voor over hebben. Maar wat kun je dan wel doen om toch goede links te krijgen, zonder dat je veel geld moet uitgeven?

Vergeet linkbuilding, ga netwerken

Linkbuilding, het verkrijgen van links naar je website, wordt vaak uitgevoerd door een standaard e-mail te sturen naar een website en vervolgens te vragen om een link. Wie dit wel eens gedaan heeft weet dat de respons hierop bijzonder laag kan zijn. Zo duurt het opbouwen van links erg lang en de met moeite verkregen links zijn vaak ook nog eens niet veel waard. Vrijwel iedereen kan aan deze links komen namelijk, omdat het niet veel moeite kost.

Veel beter is het om wat tijd te stoppen in de mensen achter die websites die belangrijk zijn voor jouw branche. Wat is de naam van de persoon die je aanschrijft? Hebben jullie een gemeenschappelijke interesse. Wat is zijn of haar grote voorkeur om over te schrijven?, etc.

Linkbuilding is eigenlijk hetzelfde als netwerken. Als je een band met iemand hebt opgebouwd is het veel makkelijker om iets gedaan te krijgen, dan wanneer je iemand “koud” benadert.

Bij netwerken draait het voornamelijk om drie hoofdzaken:

  • Leren kennen
  • Vertrouwen
  • Gunnen

Eerst moet men je leren kennen. Dit kan bijvoorbeeld door gewoonweg een persoonlijke email te sturen, aanwezig te zijn op een forum, iemand te volgen via social media of natuurlijk gewoon offline iemand tegen komen en een gesprek aangaan, bijv. op een netwerkborrel.

Daarna moet diegene die je ontmoet hebt jou vertrouwen. Dit is niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook zakelijk. Doe je wat je doet ook goed? Ben jij die autoriteit binnen een bepaald vakgebied?

Linkbuilding is netwerken

Tot slot moet iemand je ook iets gunnen. Dit kunnen persoonlijke eigenschappen zijn, of gemeenschappelijke interesses, maar het kan ook komen doordat je eens iets voor iemand gratis gedaan hebt. Door het principe van wederkerigheid voelt die ander zich sociaal verplicht eens iets terug te doen.

Een voorbeeld hiervan is dat hij/zij een gastblog gaat schrijven op jouw eigen website, of dat hij/zij een linkje naar een relevante pagina op je  website plaatst.

Netwerken voor linkbuilding

Enkele zaken die je kunt doen om een relatie op te bouwen met een persoon die een link naar jouw website kan plaatsen zijn:

Laat zinvolle reacties achter. Laat jezelf zien door goede aanvullingen te geven in de reacties op blogs of door te reageren op posts in social media als Facebook, Twitter, LinkedIn en Youtube. Zo wordt je niet alleen opgemerkt door de persoon die je probeert te benaderen, maar ook door iedereen die hem/haar volgt.

Wijs op een foutje. Mail de webmaster over een gebroken link of typefout die je ontdekt hebt op de site. Vraag niet meteen om een wederdienst, maar doe dit puur als gunst. Een beleefde, opbouwende opmerking hierover wordt vaak gewaardeerd.

Stuur een sample van je product naar een blog en vraag of ze het willen beoordelen. De link naar je product is waardevolle aanvulling op het artikel en bovendien bereik je zo meteen een specifiek publiek.

Geef een coupon code (kortingscode) weg aan een relevante website die alleen voor hen is. Hierdoor heeft deze website een exclusief voordeeltje voor hun lezers, en plaatsen ze een link naar de website waar ze die kortingscode kunnen inlossen. Levert vaak ook gewoon directe sales op, naast de linkjuice die je website erbij krijgt.

Vraag je leverancier. Leveranciers of andere zakenpartners hebben ook websites. Zij willen vaak best vermelden dat jij klant bij hen bent.

Beantwoord vragen op websites als goedevraag.nl, LinkedIn groepen of fora. Niet alleen help je iemand direct met jouw specifieke kennis, maar ook anderen die een antwoord op het probleem zoeken zullen jouw antwoord tegenkomen. Hierdoor zet je jezelf neer als autoriteit en bouw je veel goodwill op. Een antwoord op een vraag kun je geven met een linkje naar je eigen site, maar soms is het verstandiger om dat eerst zonder te doen. Wees niet te spammerig, maar focus je eerst op het opbouwen van een relatie. Je kunt natuurlijk ook zelf een vraag stellen of een discussie op gang brengen.

Verzamel interessante blogposts van kleinere bloggers. Met name de wat kleinere bloggers vinden het erg leuk als iemand hen opmerkt. Houd door middel van RSS of social media bij waar ze over bloggen en verzamel de beste blogposts in een eigen blogberichtje. Goede leesvoer voor jouw bezoekers en je doet iets voor die blogger. Hiermee leert hij/zij jou kennen en vind je ook meteen al aardig voor het verwijzen naar zijn/haar content.

Schrijf een review over een product en/of dienst die je zelf afneemt en waar je tevreden over bent. Gebruik je bijvoorbeeld bepaalde software van een lokaal bedrijf, dan kun je hier een artikel over schrijven en dit vervolgens melden aan de leverancier van dit product of deze dienst. Denk hierbij aan zaken die je gebruikt specifiek voor jouw business, maar ook aan boekhoudsoftware, mailsoftware, je CMS, etc.

Interview een expert. Zoek uit wie invloedrijk is in jouw branche en vraag of je die persoon mag interviewen. Vaak vinden deze experts dat ook leuk en het bevestigt alleen maar hun status. De expert zal dan ook graag naar het interview op jouw site willen linken.

Sponsor een goed doel of activiteit. Niet alleen laat je jezelf daarmee van je beste kant zien, je legt ook meteen contacten. En bovendien is het ook vrij normaal om een link naar je website te krijgen bij zo’n sponsoring of donatie.

Doe iets geks waardoor je in het nieuws komt. Dit kan van alles zijn. IJsmakers Ben en Jerry’s begonnen bijvoorbeeld met het gratis weggeven van ijsjes op de door henzelfuitgeroepen Icecone-day, wat ze heel veel goodwill en gratis publiciteit opgeleverd heeft. Dit soort publiciteit kan ook voorkomen in de vorm van linkjes vanaf andere websites of vermeldingen op social media. Ook een prijsvraag met een opmerkelijke prijs valt hieronder.

Vind snel goede websites om te netwerken

Je kunt natuurlijk eerst Googlen op trefwoorden die relevant zijn voor jouw branche. De meest populaire websites komen dan al snel naar boven. Zo leer je die websites eenvoudig kennen en weet je welke sites (of eigenlijk de mensen daarachter) je kunt gaan benaderen.

Als extra handigheid kun je Google Alerts instellen voor de voor jou belangrijke trefwoorden en ook je eigen (merk) naam. Google stuurt je vrijwel onmiddellijk een bericht als er iets geschreven wordt op internet over het onderwerp wat jij opgegeven hebt. Zo kun je snel nieuwe blogposts, forumberichten, en dergelijke oppikken en reageren op het moment dat de materie “heet” is.

Kijk ook eens in je website statistieken of er al bezoekers komen van linkjes vanaf andere sites. Als iemand al eens naar je gelinkt heeft, kan dat een uitstekende basis zijn om de relatie verder uit te werken wat tot meer linkjes kan leiden.

Top van de ijsberg

Uiteraard zijn bovenstaande voorbeelden maar een kleine greep uit de vele handige methodes om met een klein budget toch aan goede links te komen. Wie er nog een paar weet kan deze aanvullen in de reacties hieronder.

Linkbuilding uitbesteden?

Heb je toch een budget en wil je (een gedeelte) van de linkbuilding uitbesteden? Dit kan al vanaf 5 uur per maand, en maandelijks opzegbaar.