Google Ads optimaliseren
Kost Google Ads je alleen maar geld? Dat hoeft niet…
Adverteren in Google via Google Ads, voorheen bekend als AdWords, is een grote kostenpost als je niet oplet.
Maar dat hoeft niet zo te zijn.
Met een paar slimmigheden stel je een Google Ads account zo in dat het juist geld oplevert.
Ik behandel hier 9 veelgemaakte fouten in Google’s adverteerplatform.
Met deze tips kun je zelf jouw Google Ads optimaliseren, zonder buitensporige inspanningen.
Zo krijg je de basis van een Google Ads account goed op orde, wat winstgevend adverteren mogelijk maakt.
Met deze tips kun je zelf jouw Google Ads optimaliseren, zonder buitensporige inspanningen.
1. De campagnestructuur is een chaos
Als het overzicht ontbreekt in de indeling van de campagnes, dan maak je snel vergissingen.
Je plaatst dan bijvoorbeeld eerder een zoekwoord in de verkeerde campagne.
Een vuistregel is dat de campagnestructuur lijkt op de navigatie van je website. Daar maak je als het goed is ook een onderverdeling in de hoofdonderwerpen van je website.
Als je deze structuur aanhoudt voor je Google Ads campagnes, dan is de structuur snel te begrijpen. Niet alleen voor jezelf, maar ook anderen. Personeel, freelancers of een Google Ads Bureau.
2. Veel totaal verschillende zoekwoorden in een advertentiegroep
Een advertentiegroep is bedoeld om zoekwoorden en bijbehorende advertenties te groeperen.
Dus de zoektermen boekhoudsoftware vergelijken en boekhoudsoftware vergelijking kunnen in dezelfde advertentiegroep, omdat de zoekintentie hetzelfde is.
Het gaat verkeerd wanneer je de zoektermen boekhoudsoftware en administratie programma in dezelfde advertentiegroep zet.
De betekenis is hetzelfde, maar mensen zoeken specifiek naar een bepaald woord. Als dat woord terug komt in je advertentie valt het eerder op.
Bovendien wordt de zoekterm die overeenkomt met de zoekopdracht in de advertentie dikgedrukt weergegeven.
Google weet dit ook en ziet je advertentie daarom als relevanter. Daarmee maak je kwaliteitsscore hoger. En dat is weer gunstig voor je, omdat je dan minder betaalt per klik.
3. Tegen jezelf opbieden
Wanneer je dezelfde of sterk gelijke zoekwoorden in verschillende advertentiegroepen zet, dan bied je eigenlijk tegen jezelf.
Dit drijft de prijs per klik onnodig op.
Google toont alleen jouw advertentie met de beste kwaliteitsscore en het hoogste bod op de zoekterm.
Houd het simpel en zet zoektermen niet in verschillende advertentiegroepen of campagnes die met elkaar concurreren.
Dit drijft de prijs per klik onnodig op.
4. Alleen brede zoekwoorden
Veel mensen weten niet dat Google verschillende zoekwoordtypen heeft.
Zo is er bijvoorbeeld breed zoeken, maar ook zoeken op woordgroep en exact zoeken.
Dit maakt een flink verschil in hoe je gevonden wordt.
Bij breed zoeken toont Google je ook bij zoekopdrachten waarvan zij denken dat de gebruiker naar jou op zoek is.
Google zit er ook wel eens naast.
Dan klikken mensen dus op jouw advertentie, terwijl ze niet naar je op zoek zijn.
Wil je nauwkeurig adverteren? Gebruik dan zoeken op woordgroep en/of exact zoeken.
Een zoekterm als woordgroep geef je op door er aanhalingstekens omheen te zetten, dus bijvoorbeeld “boekhoudsoftware”.
Je wordt nu ook gevonden op zoektermen als boekhoudsoftware kopen en vergelijk verschillende soorten boekhoudsoftware.
Je geeft een zoekterm als exact zoeken op door er rechte haakjes omheen te zetten.
Bijvoorbeeld [boekhoudsoftware].
Je wordt nu alleen getoond in Google als iemand precies dit woord intypt. Of een zeer gelijkend zoekwoord, zoals een typefout of meervoudsvorm.
Dit maakt een flink verschil in hoe je gevonden wordt.
5. Geen uitsluitingswoorden gebruiken
Uitsluitingswoorden zijn het antwoord om niet gevonden te worden op woorden waar je niet op gevonden wilt worden.
In het tabblad Zoektermen, die te vinden is onder Zoekwoorden zie je welke woorden mensen gebruikt hebben toen jouw advertentie getoond werd.
Je ziet ook op welke woorden wel of niet geklikt is.
Een schat aan informatie.
Gebruik deze inzichten om zoektermen die niet relevant zijn uit te sluiten.
Hierdoor wordt je campagne steeds specifieker. Je betaalt niet meer voor kliks die hoogstwaarschijnlijk niets opleveren.
Blijf dit wel regelmatig doen, want het aantal zoekopdrachten die mensen verzinnen is eindeloos.
Hierdoor wordt je campagne steeds specifieker en betaal je niet voor kliks die hoogstwaarschijnlijk niets opleveren.
6. De advertentietekst is niet onderscheidend
Een tekst typen in Google Ads is geen kunst. Iedereen kan in een minuutje een paar regels tekst invoeren.
En daarin ligt ook meteen het gevaar.
Een gemiddelde advertentietekst ziet er vaak als volgt uit:
[Product X] kopen? Grote collectie [Product X] Veilig betalen en gratis verzending.
Op het eerste gezicht niets mis mee.
Alleen… alle andere advertenties zien er ook zo uit.
Zo uniek is een grote collectie en gratis verzending tegenwoordig niet meer.
Alleen… alle andere advertenties zien er ook zo uit.
En veilig betalen?
Kun je het maken om onveilig betalen aan te bieden?
Nee hè.
Daarom werkt deze veelgebruikte USP niet.
Adverteer vooral met iets wat je echt onderscheidt van de concurrent.
Bijvoorbeeld dat je klantenservice binnen 30 minuten reageert of dat je bij bestellingen tot 23:59 uur diezelfde dag nog verzendt.
Doordat je met je aanbod opvalt krijg je meer kliks. Daardoor gaan de klikprijzen omlaag. En als kers op de taart is de kans op conversie een stuk groter.
7. De advertentietekst komt niet voor op de landingspagina
Ok, je hebt een goede advertentietekst die aanzienlijk verkeer naar je website toestuurt.
Mensen klikken op jouw advertentie nadat je ze overtuigd hebt met je unieke propositie.
Maar dan…
Staat je unieke aanbod niet duidelijk op je site.
Je bezoeker denkt nu: “Zit ik hier nu goed?”
Stel: je aanbod is tijdelijk 10% korting. Toon die actie bovenaan en duidelijk op de landingspagina.
Als je adverteert dat je product of dienst gemiddeld beoordeeld is met een 9, toon dan die reviewscore.
Liefst met een link naar de onafhankelijke beoordelingen.
Door datgene te tonen wat hen eerder al aangetrokken heeft bevestig je alleen maar dat ze de juiste partij hebben gevonden.
Zit ik hier nu goed?
8. Je meet geen conversies
Bezoekers naar je website krijgen is niet moeilijk.
Je typt zoekwoorden in en zet een advertentie op. Zo lang je betaalt krijg je verkeer naar je website.
De kunst zit hem er in dat je minder betaalt voor je bezoekers dan ze opleveren. Dan pas ga je winst maken.
Voor een winstgevende campagne is het essentieel dat je bijhoudt wanneer een bezoeker een waardevol doel behaald heeft op jouw website.
Dit is bijvoorbeeld een offerteaanvraag of een directe verkoop. Zo’n waardevol doel noemen we een conversie.
Stuur je bezoeker na het behalen van dat doel naar een unieke bedankpagina.
Deze pagina is alleen te bereiken door bijvoorbeeld een formulier in te vullen of de stappen van een winkelwagen te doorlopen.
De conversie wordt vervolgens doorgestuurd naar Google Ads. Dit kan onder meer met de Google Ads conversie trackingcode of door het importeren van doelen vanuit Google Analytics.
Zo kun je precies zien welke zoekterm bijdragen aan het behalen van jouw doelen.
De kunst zit hem er in dat je minder betaalt voor je bezoekers dan ze opleveren.
Als je weet wat een nieuwe contactaanvraag of bestelling je gemiddeld oplevert, dan weet je ook wat deze maximaal mag kosten.
Is de zoekterm te duur?
Dan ga je tweaken tot het wel rendabel is.
Of je besluit te stoppen met adverteren op die term, omdat het niet de juiste bezoekers oplevert.
Levert een zoekterm geld op? Dan kun je daar extra op inzetten met aanverwante woorden of meer klikbudget.
Let ook op de customer lifetime value.
Soms kost een nieuwe klant net zo veel als het je oplevert. Maar als de klant terugkomt en dus vaker koopt, dan wordt de Google Ads campagne toch winstgevend.
9. Meerdere websites op één account
Het lijkt logisch om meerdere websites binnen één Google Ads account te laten draaien.
Wel zo makkelijk, toch?
Toch schuilt hier iets verraderlijks in…
De Google Ads prestaties van website A beïnvloeden namelijk de account prestaties van websites B (en C en D, etcetera).
Als de campagnes voor website A lage kwaliteitsscores behaalt, dan toont Google de andere advertenties in jouw account ook minder graag.
De prestaties van je gehele account gedurende de totale periode tellen mee in de beoordeling.
Hoe beter jouw campagnes in het verleden presteerden, hoe meer Google je vertrouwt dat je goede advertenties toont aan hun gebruikers.
Houd het simpel: één website per account.
De prestaties van je gehele account gedurende de totale periode tellen mee in de beoordeling.
Bonus tip
Zorg dat je verwachte Click Through Rate hoog is. In Google Ads heet deze kolom Verw. CTR.
Google zegt hierover:
“Met ‘Verwachte CTR” wordt gemeten hoe groot de kans is dat er op uw advertentie wordt geklikt wanneer deze wordt weergegeven. Deze score is gebaseerd op de eerdere klikprestaties van uw advertenties. De effecten van advertentiepositie worden uitgesloten, evenals die van andere factoren die van invloed zijn op de zichtbaarheid van uw advertentie, zoals advertentie-extensies.
‘Verwachte CTR’ is één onderdeel van de totale kwaliteitsscore van uw zoekwoord.”
Een hoge CTR betekent dat Google minder rekent per klik, omdat je advertenties toont die mensen willen zien.
Mensen die op jouw advertentie geklikt hebben zijn eerder geneigd om op je website een actie te doen.
Wil je Google Ads optimaliseren? Krijg dan je CTR hoger dan gemiddeld ten opzichte van je concurrenten.
Er is geen vaste waarde voor een hoge CTR. Voor de ene zoekopdracht is dat 1%, maar in een andere markt kan dat 20% zijn.
Wil je Google Ads optimaliseren? Krijg dan je CTR hoger dan gemiddeld ten opzichte van je concurrenten.
Aan de slag met Google Ads optimaliseren
Met bovenstaande tips maak je het verschil tussen een verliesmakend en een winstgevend Google Ads account.
Als je op deze manier je Google Ads optimaliseert, dan ben je gericht aan het adverteren.
Nooit meer alleen maar bezoekers naar je websites aan het pompen.
Download hieronder de infographic met de 9 veelgemaakte fouten in AdWords. Houd het bij de hand als je jouw Google Ads gaat optimaliseren.
Nils van der Knaap
Senior SEA Specialist
Nils vreet Google Ads artikelen als warme stroopwafels. Ja, die grote. Met ruim 16 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEA specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.
Veelgestelde vragen over Google Ads optimaliseren
Nog meer over Google Ads optimaliseren
Heb je zelf nog vragen of tips over Google Ads optimaliseren?
Laat van je horen in het onderstaande commentaar.
Wil je dat we je helpen met het opzetten van een winstgevende Google Ads campagne? Vraag het ons.
Geef een reactie