Risico op straf in Google
Wanneer loop je risico op een straf in Google?
Je ligt in bed en schrikt wakker. Wat als je website opeens niet meer vindbaar is in Google…
“Als ik veel optimaliseer, geeft Google mijn site dan een penalty?”
Slik…
Deze angst maakt websitebeheerders terughoudend om te veranderen.
Niet verliezen weegt namelijk zwaarder dan winnen.
Met betere kennis over SEO en de bijbehorende risico’s weet je hoe je veilig de juiste beslissingen neemt.
Lees hier wanneer je het grootste risico loopt op een straf van Google.
Deze angst maakt websitebeheerders terughoudend om te veranderen.
Welke straffen zijn er?
Allereerst is het goed om te weten dat er twee soorten straffen zijn van Google, namelijk algoritmisch en handmatig.
Een algoritmische straf wordt door de complexe code waaruit het systeem van Google bestaat opgemerkt. Het systeem herkent namelijk signalen waaruit blijkt dat de pagina niet in de zoekresultaten thuis hoort.
Een handmatige straf betekent dat een medewerker van Google de situatie heeft bestudeerd en beoordeeld dat er sprake is van een overtreding van de Google richtlijnen.
Panda
Deze algoritmische straf spoort naar pagina’s die van hele lage kwaliteit zijn. Denk aan automatisch gegenereerde teksten, pagina’s met weinig unieke inhoud of pagina’s die bomvol advertenties staan. Gebruikers van Google willen dit soort pagina’s niet vinden.
Het stukje code dat zorgt voor de herkenning van dit type pagina’s wordt ook wel Google Panda genoemd.
Penguin
Een andere bekende straf van Google wordt ook wel Google Penguin genoemd.
Dit algoritme zorgt er voor dat pagina’s met veel spam-achtige en over-geoptimaliseerde links niet onrechtmatig hoog in de zoekresultaten komen.
Veel webmasters willen, zeker in de begindagen van zoekmachines, de posities in de zoekresultaten manipuleren door vele honderden of zelfs duizenden links naar hun website te plaatsen op laagwaardige websites.
Om dit tegen te gaan herkent Google nu deze vorm van over-optimalisatie en verwijdert de pagina’s met overmatig veel spammerige links uit de zoekresultaten.
Handmatig
Een handmatige actie gebeurt als het algoritme iets verdenkt, maar niet helemaal zeker is.
Het Search Quality Team van Google controleert op je de Google Guidelines hebt overtreden. Als dat zo is dan ondernemen ze een handmatige actie tegen één of meerdere pagina’s. Als je Google Search Console hebt krijg je daarvan ook vaak een melding.
Overtreding van de richtlijnen betekent een lagere positie voor bepaalde zoektermen of zelfs verwijdering uit de zoekresultaten.
Als je hoogwaardige en relevantie informatie biedt, dan zit je goed.
Waar let Google op?
In dit korte filmpje legt zo iemand uit waar het Google Search Quality team onder meer naar kijkt:
Soort content | Uitleg |
---|---|
Syndicated content | Gekopieerde content van een andere website zonder toegevoegde waarde. Wordt vaak geautomatiseerd via een scraper. |
Affiliates | Lage kwaliteit: Gekopieerde afbeeldingen en productomschrijvingen met affiliate links om geld te verdienen aan commissies.
Hoge kwaliteit: Een blog met originele reviews, commentaar en beeldmateriaal met affiliate links om geld te verdienen aan commissies. |
Doorway sites | Een pagina puur gemaakt om bezoekers naar een ander website te sturen. Meerdere zoekresultaten brengen de bezoeker uiteindelijk naar dezelfde pagina. |
Hoe herken je een straf in Google?
Een daling van enkele plaatsen is geen straf van Google. Dit kan simpelweg betekenen dat de concurrentie iets beter presteert of het algoritme iets is aangepast.
Het komt dan ook regelmatig voor dat een pagina een paar plaatsen zakt om vervolgens binnen enkele dagen weer te stijgen.
Nee, een zoekmachine-penalty is duidelijk anders.
Als er sprake is van een straf dan herken je dat door een sterke daling die lang aanblijft.
De pagina is voor een bepaalde zoekterm opeens van pagina 1 naar bijvoorbeeld pagina 6, 10 of zelfs helemaal niet meer te vinden.
Als er sprake is van een handmatige actie dan is dit ook terug te zien in je Google Search Console.
Heb je nog geen Google Search Console? Kijk dan hier hoe je Google Search Console installeert.
Een daling van enkele plaatsen is geen straf van Google.
Meest voorkomende twijfels over straffen in Google
In mijn gesprekken met klanten ben ik er achter gekomen wat veel voorkomende twijfels zijn over Google en hun reden voor straffen:
Duplicate content
Met duplicate content bedoelen we voornamelijk teksten die vaker dan één keer op de website voorkomen.
Het is een veel voorkomend SEO-probleem, maar Google zal je er niet voor straffen.
Het is ongunstig om dezelfde teksten op meerdere pagina’s te hebben, omdat het dan onduidelijk is voor Google en bezoekers waar ze moeten zijn om de informatie op te zoeken.
De zoekmachine wil liever niet twee keer exact dezelfde content tonen als zoekresultaat en zal daarom voor één URL kiezen.
Dit betekent dat eventuele links naar de pagina die niet geïndexeerd wordt minder waarde voor je site hebben.
Links naar je website
Eén van de lastigste SEO-factoren om helder te hebben is links naar je website.
Links zijn heel erg belangrijk voor hoge posities. Door veel links naar je website te plaatsen zie je jouw geoptimaliseerde pagina’s stijgen in Google.
Maar Google kan bepalen dat die links niet volgens de richtlijnen van Google zijn geplaatst. Bijvoorbeeld als de link alleen geplaatst wordt omdat er geld voor betaald wordt.
In dat geval telt de linkwaarde niet meer mee voor je posities. Dit noemen we devalueren.
Je krijgt geen straf, maar het eerder verkregen voordeel vervalt.
We’ve touched on this over the years… If you have a manual action for link-spam, or if you’re certain you’ll get one when someone looks, then disavowing can make sense. Most spammy / paid / placed / swapped links are just ignored nowadays. It’s rare you’d need it.
— John … (@JohnMu) May 4, 2024
In dat geval telt de linkwaarde niet meer mee voor je posities. Dit noemen we devalueren.
Ga daarom liever achter links aan die mogelijk ook echt bezoekers naar je site opleveren.
Dit kan zijn een reactie op een blogpost over een onderwerp waar jouw site ook over gaat.
Een (relevante) startpagina of bedrijvengids is ook geen probleem. Zelfs als de pagina met een link naar jouw website minder relevant is, maar toch een bepaalde autoriteit bevat, is deze niet schadelijk.
Een unieke blogpost met daarin een link naar een artikel op jouw website is natuurlijk nog beter, maar kost meer tijd. Om die reden is de link vaak ook waardevoller.
Het risico op een straf wordt lager naarmate je meer links hebt vanaf relevante en autoritaire websites.
Links die een zogenaamd nofollow attribuut hebben tellen niet mee voor je rankings.
Daardoor kun je ook geen straf krijgen, zelfs als deze links op websites staan met een spam-achtig karakter.
Lees meer over links en hoe je dit voor SEO inzet met het artikel Linkbuilding: De Complete Uitleg.
Toxic links
Met een toxic link wordt een link naar je website bedoeld die eerder nadeel dan voordeel oplevert.
Bijvoorbeeld links vanaf hele lage kwaliteit websites of vanaf Chinese blogs met daarin een link met jouw Nederlandstalige zoekterm.
Je ziet de term daarom soms terug in SEO-tools.
Maar bestaan toxic links ook in de ogen van Google?
Volgens John Muller, woordvoerder van Google, niet:
John zegt hierover:
“Het concept toxic links is verzonnen door SEO-tools. Ik zou het gewoon negeren, en meer serieuze tools gebruiken.”
Als toxic links echt zouden bestaan, dan kun je vrij eenvoudig een tsunami aan slechte links naar je concurrent sturen en deze dus van de online kaart vegen. Dit wordt ook wel negatieve SEO genoemd.
Om dit te voorkomen telt Google slechte links simpelweg niet mee voor je posities. Het risico op een penalty door links is daarmee dus vrijwel uitgesloten.
Dalende cijfers over website autoriteit
In de begindagen van Google kon je inzien wat je PageRank was. Dat was een cijfer van 0 tot 10 die liet zien hoeveel autoriteit een pagina had op basis van inkomende links.
PageRank bestaat nog steeds, maar de toolbar om dit in te zien wordt al jaren niet meer onderhouden.
Omdat we dat natuurlijk wel graag willen weten, zijn derde partijen daar op ingesprongen met hun eigen indicatoren van autoriteit:
- Ahrefs: Domain Rating (DR) en URL Rating (UR)
- Semrush: Authority Score
- Moz: Domain Authority (DA) en Page Authority (PA)
- Majestic: Trust Flow en Citation Flow
Hoe deze SEO-tools het cijfer berekenen verschilt naar eigen inzicht. Sommige kijken meer naar aantallen, anderen ook naar andere factoren, zoals de verhouding follow en nofollow.
Een daling van je Domain Rating, Authority Score of soortgelijke indicator is niet per se een fout of een straf. Soms stijgt of daalt het cijfer doordat de beoordeling is aangepast. Soms stijgt of daalt het omdat concurrenten meer of betere links hebben gekregen. Daardoor heb je relatief minder autoriteit.
Belangrijk om te weten: Dit cijfer heeft GEEN directe invloed op de posities in Google.
Deze derde partijen simuleren hoe Google naar links kijkt. Zo geven ze bij benadering inzicht in je linkprofiel en dus je autoriteit. Dat is nuttig, maar niet heilig.
Uitgaande links op je website
Een veel voorkomende misvatting is dat links op je website naar andere website schadelijk is voor je positie in zoekmachines.
Het tegendeel is waar.
Een link naar een andere behulpzame pagina is juist waardevol voor bezoekers en daarmee ook voor zoekmachines.
Link daarom gerust naar andere artikelen op je eigen website of op andere websites, zo lang dit logisch is en je de bezoeker verder helpt.
Verandering van de URL
Na het wijzigen van je URL komt het met regelmaat voor dat je sterk daalt in de zoekresultaten.
Dit is geen straf.
Omdat het een nieuwe URL is begin je weer opnieuw met opbouwen van autoriteit. Google moet deze pagina opnieuw leren kennen en vertrouwen.
Als je een URL wilt wijzigen dan is het van belang om met een stukje code aan te geven dat de oude URL niet meer bestaat en is verhuisd naar een nieuwe URL.
Dit stukje code noemen we een 301 redirect. Hierdoor wordt je automatisch doorverwezen naar de nieuwe URL en weet Google dat het de index moet bijwerken.
De opgebouwde autoriteit van de pagina blijft daarmee behouden.
Kleine schommelingen in posities kan nog wel komen doordat website techniek en content gewijzigd is, of Google je site weer opnieuw moet vertrouwen.
AI-content
Sinds de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) als ChatGTP en Google Bard is de grote vraag:
Krijg je straf van Google als je teksten gebruikt die door een AI zijn geschreven?
In het kort: nee
Als je gebruik maakt van kunstmatige intelligentie om waardevolle pagina’s te maken, dan is Google daar niet op tegen. Meestal betekent het dat een mens en een AI tot de best mogelijk content komen.
Waar het vaak mis gaat is dat door AI gegenereerde teksten online worden gezet zonder controle. De inhoud is niet altijd betrouwbaar of vernieuwend, en daardoor laagwaardig. Dit is het soort content dat Google liever niet toont in de zoekresultaten.
Tot slot over risico op straf in Google
Dit waren de veel voorkomende twijfels over straffen van Google.
Met bovenstaande kennis kun je hopelijk betere beslissingen nemen als je met de zoekmachine optimalisatie van je website bezig bent.
Als je SEO-werkzaamheden alleen bestaan uit trucjes om de zoekmachines op het verkeerde been te zetten, dan loop je waarschijnlijk, nu of in de toekomst, risico om niet meer zichtbaar te zijn.
Voegen jouw werkzaamheden iets toe aan de gebruikerservaring van je website? Dan zit je goed.
Twijfel je nog? Neem dan contact op met een SEO specialist.
Nils van der Knaap
Senior SEO Specialist
Nils vreet SEO artikelen als Oreo-koekjes. Ja, die grote. Met ruim 16 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEO specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.
Nog meer over risico’s op straf in Google?
Heb je zelf nog vragen of tips over risico’s op straf in Google?
Geef dan je reactie hieronder.
Geef een reactie