Zoekintentie
Gebruik zoekintentie slim en
win in Googlekrijg meer verkeerkrijg beter verkeer
Wil je dat je pagina’s hoog gevonden worden in Google? Dan moet de inhoud aansluiten bij de zoekintentie.
Hoog komen in Google bestaat uit meerdere factoren. Eén van de meest ondergewaardeerde SEO-factoren is je pagina optimaliseren voor de juiste zoekintentie.
Het begrijpen en creëren van content met de juiste zoekintentie in gedachte is zeer belangrijk om gevonden te worden in de zoekmachine.
Als je je ooit afvraagt waarom een pagina niet rankt terwijl je goede content en links hebt, dan is het antwoord bijna altijd:
“Zoekintentie.”
“Eén van de meest ondergewaardeerde SEO-factoren is je pagina optimaliseren voor de juiste zoekintentie”
In dit artikel leer je
- Wat zoekintentie is
- Waarom zoekintentie belangrijk is
- De 4 typen zoekintentie
- Hoe je een zoekintentie bepaalt
- Hoe je zoekintentie toepast
Wat is zoekintentie?
Why, tell me why
Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht.
Oftewel: waarom heeft deze persoon een zoekopdracht bij Google opgegeven?
Zoekt iemand die apple intikt naar Engelse informatie over appels, of naar de website van het merk Apple? En is iemand die naar hypotheek zoekt aan het oriënteren, of moet er al een huis gekocht worden.
Waarom is zoekintentie belangrijk?
De pagina die een bezoeker vindt moet aansluiten op de behoefte die iemand heeft op dat moment. Anders is de bezoeker niet tevreden met het zoekresultaat, en dus ook niet met Google.
Het is van levensbelang voor Google om pagina’s met de juiste zoekintentie te tonen. Zo blijven mensen gebruik maken van Google Zoeken. En blijft Google dus advertenties verkopen.
Probeer je een pagina hoog in de zoekresultaten te krijgen die mensen volgens Google niet willen vinden? Dan heeft dat dus geen zin.
“Het is van levensbelang voor Google om pagina’s met de juiste zoekintentie te tonen.”
De 4 typen zoekintentie
Dit is waarom mensen zoeken
Zoekintentie is in te delen in 4 hoofdcategorieën:
- Informatief
- Navigationeel
- Commercieel onderzoek
- Transactioneel
1. Informatief
De zoeker zoekt naar meer algemene informatie. Meestal staat dit op een website in de vorm van blogs of kennisbank artikelen.
De zoekopdracht kan voorkomen in de vorm van een vraag of los begrip.
Voorbeelden van een informatieve zoekopdracht zijn:
- Wat is SEO
- Hoe bouw je een website
- Waarvoor staat HTTPS
- Wie is de minister-president
- Voetbaluitslagen
- Lineaire hypotheek
- Speed pedelec wetgeving
Een zoekopdracht met informatieve zoekintentie met featured snippet, Wikipedia pagina en knowledge graph.
Een zoekopdracht met navigationele zoekintentie met sidelinks en knowledge panel.
2. Navigationeel
De zoeker weet al precies welke website hij of zij wil bezoeken.
Het is meestal sneller of gemakkelijker om in Google de merknaam of productnaam in te typen, dan de URL in de browser in te voeren. Of als men de exacte URL niet meer precies weet.
Wat ook opvalt is dat er vaker sitelinks in de zoekresultaten te zien zijn bij een navigationele zoekintentie.
Dat zijn links naar populaire onderdelen van de website, zoals Aanmelden of Inloggen. Zie de afbeelding met de zoekopdracht Facebook.
Voorbeelden van navigationele zoekintentie zijn:
- Inloggen DigD
- Rijksoverheid
- Zalando bestellingen
- Mediatraining Peter van der Maat
- Nu.nl
- Vertalen (Google Vertalen)
3. Commercieel onderzoek
De zoeker weet wat voor soort product of dienst hij of zij wil, maar moet nog een keuze maken uit het aanbod.
De zoeker wil het liefst (prijs)vergelijkingen en klantbeoordelingen en meningen van experts vinden.
De zoeker is nog in de fase om afwegingen te maken welk product of dienst er aangeschaft gaat worden en laat zich graag informeren met bijvoorbeeld een blog door een expert, klantreviews, of overzichtspagina.
Voorbeelden van de zoekintentie commercieel onderzoek zijn:
- uitzendbureau Tilburg
- beste tv 2023
- apple vs samsung
- iPad air reviews
- goedkoopste espressomachine
- fietsenmaker Amsterdam-Zuid
- loodgieter met spoed
Zoekterm met zoekintentie commercieel onderzoek met artikelen en “mensen vragen ook”.
Zoekresultaten met transactionele zoekintentie met bovenaan Google advertenties. Daaronder organische resultaten van winkels met kopen in de title tag. Aan de rechterkant Google Shopping (Nu winkelen) met een lijst van prijzen en winkels.
4. Transactioneel
De zoeker weet wat -ie wil hebben en wil een aankoop doen. Er wordt vooral gezocht naar een plaats om te kopen, zowel offline als online.
Bij een transactionele zoekintentie vergelijkt de zoeker vaak de prijs van hetzelfde product bij verschillende aanbieders. Als er geen prijs kan worden weergegeven dan wordt er meer gezocht naar een offerte.
Ook het zoeken naar kortingscodes hoort bij een transactionele intentie. Iemand weet tenslotte al precies wat er hoog op het verlanglijstje staat.
Transactionele zoektermen geven vrijwel altijd resultaten waar iemand het product of de dienst kan afnemen.
Voor producten zie je daarom vaak advertenties, Google Shopping afbeeldingen of prijslijsten, organische resultaten met daarin voor woorden als “kopen” of “voor 23:59 besteld, morgen in huis”.
Ook een local pack met daarin de vermeldingen van lokale winkels geeft aan dat het om een transactionele zoekopdracht gaat.
Voorbeelden van een transactionele zoekintentie zijn:
- Macbook pro kopen
- Pampers aanbieding
- goedkope Samsung Galaxy S10 128gb
- Netflix giftcard
- Storytell kortingscode
- inschrijven Inholland
- Samsung Galaxy S20 prijzen
- Grote maten leggings
Hoe zoekintentie past in je marketing funnel
Ik ga op reis…
Een marketing funnel werkt als een soort trechter, die bestaat uit een aantal fases. Het staat symbool voor de reis die jouw mogelijke klant maakt.
Iedere klant begint als een persoon die nog nooit van je bedrijf heeft gehoord.
De kunst is om hem of haar door de verschillende fases te leiden tot je er uiteindelijk een klant bij hebt.
De 4 fases zijn:
- Awareness – Bewustwording
- Interest – Interesse
- Consideration – Overweging
- Conversion – Conversie
De marketing funnel bestaat uit Awareness, Interest, Consideration en Conversion.
“Het doel is om gevonden te worden op een mix van zoekintenties en dus marketing funnel fases.”
Hey, jij weer
Jouw content bestaat uit teksten, afbeeldingen, video en/of audio. Daarmee vinden bezoekers je in Google als ze in de verschillende fases van de marketing funnel zitten:
- De informatieve zoekintentie draagt vaak bij aan het leren kennen van je bedrijf , oftewel Awareness.
- De navigationele zoekintentie zie je veel als de bezoeker je al kent en geïnteresseerd is in je bedrijf, oftewel Interest.
- Commercieel onderzoek vindt vaak plaats als iemand al weet dat hij of zij iets wil kopen, maar nog niet precies welke (Consideration)
- Transactionele zoektermen zie je het meest als de bezoeker gericht op zoek is naar een Conversie (aankoop, offerteaanvraag, etc.)
Het doel is om gevonden te worden op een mix van zoekintenties en dus marketing funnel fases.
Hoe meer deze op internet surfer jouw merk op een positieve manier tegenkomt, hoe groter de kans is dat de keuze uiteindelijk op jouw bedrijf valt.
Hoe bepaal je de zoekintentie?
Dit is waarom mensen zoeken
De zoekintentie spreekt vaak voor zich. Kijk naar de woorden die vaak terugkomen op de eerste pagina van de zoekresultaten. Zo herleid je snel wat voor resultaten mensen verwachten bij een zoekopdracht.
Een product of dienst samen met bijvoorbeeld kopen geeft duidelijk aan dat de zoeker op zoek is naar een transactie. Als iemand zoekt naar hoe bouw je een website, dan wil iemand informatie over je dat zelf doet.
Zoekintentie door steekwoorden
Deze woorden geven een sterke hint wat de zoekintentie van een zoekterm is:
Informatief | Navigationeel | Commercieel onderzoek | Transactioneel |
---|---|---|---|
Hoe | Merknaam – Apple | Beste – Beste TV 2023 | Kopen |
Wat | Naam van een product – iPhone | Beoordelingen – Ziggo beoordelingen | Bestellen |
Wie | Naam van een dienst – Ziggo internet | Review(s) – Apple iPhone X review | Coupon |
Waar | Pagina van een website – Apple klantenservice | Ervaringen – Ziggo ervaringen | Goedkoop / Goedkope |
Waarom | Volledige of deel van een URL – www.apple.com | Eigenschap van een product, zoals maat, kleur, afmeting – Rode schoenen | Prijs / Prijzen |
Welke | Routebeschrijving – Apple Nederland adres | Vergelijk(en) – autoverzekeringen vergelijken | Aanbieding |
Gids | Openingstijden – Intratuin Utrecht Openingstijden | Versus (vs) – Ziggo vs KPN | Kortingscode |
Tutorial | Pagina in beheer van een merk – Facebook Intratuin | Alternatief – Spotify alternatief | Trial |
Handleiding | Test / Getest – e-bike test 2023 | Proef / Proeverij | |
Ideeën | Naam van onderzoeker – zonnebrandcrème consumentenbond | Webshop | |
Tips | Webwinkel | ||
Leren | Winkel | ||
Zelf | Offerte | ||
Voorbeelden | Prijsopgave | ||
Voordelen | Stad + soort winkel – Fietsenwinkel Utrecht | ||
Nadelen | |||
Uitleg | |||
Alles over |
Zoekintentie door type zoekresultaten
Deze soorten zoekresultaten geven een sterke hint wat de zoekintentie van een zoekterm is:
Informatief | Navigationeel | Commercieel onderzoek | Transactioneel |
---|---|---|---|
Featured snippet | Sitelinks – meestal eerste resultaat in Google | Advertenties bovenaan de zoekresultaten |
Advertenties bovenaan de zoekresultaten |
Knowledge card | Tweet box – Twitter berichten van een bedrijf | Advertenties onderaan de zoekresultaten |
Advertenties onderaan de zoekresultaten |
Video’s (YouTube) | Knowledge Panel – Informatiekader over o.a. een bedrijf | Featured Snippet | Google Shopping – Productafbeeldingen |
Afbeeldingen | Google Shopping – Nu winkelen | ||
Mensen vragen ook | |||
Wikipedia | |||
Online woordenboeken |
Zoekintentie toepassen
Ik ga op reis…
Als vuistregel houd je aan dat jouw content aansluit op de zoekintentie dieje al in de zoekresultaten vindt.
Bijvoorbeeld: een dienst voor het inrichten en optimaliseren van AdWords. Je kunt proberen je dienstenpagina hoger in de zoekresultaten te duwen voor de zoekterm die jij wilt.
Maar…
In de zoekresultaten zie je vooral informatieve artikelen die de vraag Wat is AdWords beantwoorden.
Je kunt dus beter een informatieve pagina genaamd Wat is AdWords publiceren. Van daaruit link je natuurlijk wel naar je relevantie dienst.
De zoekterm Wat is Adwords heeft blogs met uitleg in de zoekresultaten van Google en heeft dus een informatieve zoekintentie.
“Uiteraard is het geen verplichting en kun je experimenteren met andere zoekintenties.”
Zoekintenties combineren
Een combinatie van zoekintenties is ook mogelijk.
Zo zie je dat voor de zoekterm adwords er eerst de Nederlandstalige website van Google Ads (nieuwe naam voor Google AdWords) getoond wordt met de sitelinks “ontdek hoe Google Ads werkt” en “Kosten”.
Daaronder staat de Engelstalige website van Google Ads. Dit is dus navigationeel, omdat mensen mogelijk naar de website van Google Ads willen. Alle andere resultaten zijn informatieve blogs en een Wikipedia artikel.
Uiteraard is het geen verplichting en kun je experimenteren met andere zoekintenties. Bijvoorbeeld een informatief artikel Lees deze aankoopgids eerst voordat je een E-bike koopt voor de zoekterm E-bike kopen.
The sky is the limit wat betreft creativiteit, maar doe dit altijd met een bepaalde strategie in gedachte. Niet om Google en bezoekers te foppen.
Bezoekers die meteen jouw pagina weer verlaten en terugkeren naar Google voor een ander resultaat of nieuwe zoekopdracht is een sterke indicatie dat jouw zoekresultaat niet aansluit bij de zoekintentie.
Het type, format en de invalshoek van je content
Zo haal je ze binnen
Als je weet wat een bezoeker voor soort informatie wil zien, dan is het tijd om te beginnen aan het produceren van deze content.
Je kunt globaal gezien kiezen uit het type content, het formaat en de invalshoek.
1. Content type
Het soort content dat getoond wordt. Meestal zijn dit:
- Blogs
- Video’s
- Categorie pagina’s
- Product pagina’s
- Landingspagina’s
“Het soort content dat getoond wordt.”
“Het content format is het meest van toepassing voor blogs en landingspagina’s.”
2. Content format
Het content format is het meest van toepassing voor blogs en landingspagina’s.
Voor blogs zijn dit onder meer:
- Stap voor stap uitleg (Jouw openingstijden goed in Google in slechts 5 minuten)
- Lijstjes (De 5 mooiste steden van Europa)
- Meningen (Mijn ervaringen na 10 jaar linkbuilding)
- Interviews (5 vragen aan een SEO specialist)
Voor landingspagina’s:
- Calculator – M3 calculator
- Werkgebiedpagina – Verhuisbedrijf Alphen aan den Rijn
- Checklist – Checklist verhuizen
- Lead generatie pagina (Vul je e-mailadres in en ontvang een e-book) – De Blogacademie
3. Content invalshoek
Dit is de reden waarom iemand jouw pagina aanklikt in Google en niet die van een ander. Denk onder meer aan:
- Actualiteit (Beste TV’s die in 2023 uitkomen)
- Beste prijs of aanbieding (Laagste prijs, bespaar 50%)
- Nieuwsgierig maken (Heb je wel een SEO specialist nodig?)
- Emotie (5 schadelijke website clichés)
- De basis (80% van wat je moet weten over het vindbaar maken van je website, in slechts 10 minuten)
- Snelheid (Deze uitleg kost je slechts 4 minuten)
- Humor (De grappigste blogpost over conversie optimalisatie die je ooit zult lezen)
- Controversieel (Waarom je nooit een Rolex moet kopen)
Er zijn uiteraard nog veel meer invalshoeken te bedenken. Het belangrijkste is dat je de lezer iets unieks voorschotelt. Geef bezoekers en Google een reden om jouw pagina te vinden.
“De reden waarom iemand jouw pagina aanklikt in Google en niet die van een ander.”
Veelgestelde vragen over SEO
Nog meer over zoekintentie?
Heb je zelf een vraag of tip over zoekintentie?
Geef hieronder dan een reactie.
Of wil je gewoon erg graag aan de slag met je eigen website beter vindbaar te maken? Stuur ons dan een bericht.
Geef een reactie