Wat is een URL?

Het adres van een webpagina

Een URL is:

  • Een afkorting voor Uniform Resource Locator

  • Een uniek adres om een webpagina te vinden op internet

URL staat voor Uniform Resource Locator. Uniform, omdat deze op elke plek hetzelfde is. Resource, omdat het om een bron gaat, en Locator, omdat het om de locatie gaat.

Een URL wijst naar een website, webpagina, bestand of afbeelding. Omdat elke URL uniek is, wordt het gebruikt om eenvoudig op internet te navigeren naar gewenste informatie.

De anatomie van een URL

Een URL is als volgt opgebouwd:

  1. Protocol
  2. Subdomein
  3. Hoofddomein
  4. Topleveldomein
  5. Submap
  6. Slug
  7. Parameters
  8. Anker
Wat is een URL
URL onderdeel Uitleg
Protocol
Geeft aan welke methode gebruikt moet worden om toegang te krijgen tot de bron.
Bijvoorbeeld: HTTPS (HyperText Transfer Protocol) of FTP (File Transfer Protocol).
Subdomein
Geeft specifieke secties of afdelingen van een website aan.
Bijvoorbeeld: blog.voorbeeld.nl en webshop.voorbeeld.nl.
Hoofddomein
Het centrale deel van de URL en vertegenwoordigt de naam van de website of organisatie.
Bijvoorbeeld: skyinternetmarketing
Topleveldomein
Geeft het type organisatie of land van herkomst aan.
Bijvoorbeeld: .edu voor onderwijsinstellingen en .nl voor domeinnamen uit Nederland.
Submap
Verwijst naar een specifieke locatie of map binnen de website en helpt bij het organiseren van de inhoud.
Bijvoorbeeld: voorbeeld.nl/blog/
Slug
Identificeert een specifieke pagina binnen een website die meestal content bevat, zoals tekst, afbeeldingen, audio en/of video.
Bijvoorbeeld: voorbeeld.nl/blog/dit-is-een-blogpost
Parameters
Haalt gegevens op van de server om binnen dezelfde pagina specifieke inhoud te tonen.
Bijvoorbeeld: ?kleur=blauw&maat=m bij een filter op een productpagina of ?s=t-shirts bij een zoekopdracht naar T-shirts.
Anker
Staat na een hekje (#) en leidt gebruikers direct naar een bepaald deel van een webpagina, in plaats van de top van de pagina.
Bijvoorbeeld: https://www.skyinternetmarketing.nl/seo/#tarieven-seo

Voorbeeld van een URL

Niet alle onderdelen zijn nodig voor een URL.

Een URL kan er onder meer als volgt uit zien:

Waarom is een URL belangrijk?

Een URL is een belangrijk onderdeel van het internet. Het bestaan ervan maakt het mogelijk om informatie eenvoudig te vinden, op te halen en te delen.

“Een URL is een belangrijk onderdeel van het internet.”

Naast het voordeel van navigatie en bruikbaarheid speelt ook betrouwbaarheid en veiligheid een belangrijke rol.

Een gebruiker herkent sneller een merknaam in de domeinnaam. Ook submappen als /shop/ of /blog/ zijn eenvoudig te herkennen en te begrijpen aan de naam in de URL.

Via het HTTPS protocol worden gegevens versleuteld verstuurd, ter bescherming tegen onderschepping door kwaadwillenden.

Hoe gebruik je een URL voor SEO?

De URL speelt een grote rol het vindbaar maken van je website voor zoekmachines. Dit wordt ook wel zoekmachines optimalisatie of SEO genoemd. 

Door zoektermen te gebruiken in de URL, is de kans groter dat de pagina hoog in de zoekresultaten van zoekmachine Google verschijnt.

Google denkt: “Als de zoekterm in de URL staat, gaat de pagina er waarschijnlijk ook over.”

Duidelijke en beschrijvende URL’s helpen dus om de vindbaarheid van een pagina te verbeteren, waardoor er meer verkeer naar we pagina komt.

URL-structuur

Het indelen van content in logische structuren, helpt zoekmachines ook om de website te begrijpen en snel bij de inhoud te komen.

Een website met veel pagina’s doorzoeken is als een grote stapel papieren in een kast. Door de (digitale of papieren) pagina’s te sorteren en mappen, wordt het eenvoudiger om de juiste informatie te vinden.

Een goede SEO vuistregel is daarom dat de pagina binnen 3 klikken vanaf de homepage te vinden moet zijn. Dus:

homepage.nl/t-shirts/wit-shirt-met-cool-logo/ of homepage.nl/t-shirts/wit/cool-logo-shirt

URL aanpassen

Het aanpassen van URL van een pagina gebeurt vaak via het Content Management Systeem van de website, zoals WordPress. Meestal gaat het dan om het pad en de slug.

In WordPress wordt dit ook wel de permalink genoemd. De URL pas je aan via de knop Bewerken

Let op dat je na het aanpassen van een URL een 301 redirect gebruikt om bezoekers en zoekmachines automatisch door te sturen van de oude naar de nieuwe URL. Daarmee voorkom je dat je daalt in Google en bezoekers op een niet gevonden (404)-pagina uitkomen.

URL aanpassen in WordPress

SEO problemen met URLs

Mogelijke SEO problemen met URLs zijn:

  • Een dynamische URL (website.nl/page-id=1234) in plaats van een statische URL (website.nl/onderwerp-x)
  • Geen zoekterm in de URL
  • Te lange URL’s (meer dan 2000 tekens)
  • Wijzigen van de URL zonder 301 redirect te plaatsen van de oude naar de nieuwe
  • Te lang pad om de content te bereiken (meer dan 3 klikken)
  • Geen consistentie in de URL-structuur. Een pagina met slash ( / ) en zonder slash wordt als twee aparte pagina’s gezien
  • Onnodig hoofdlettergebruik. Een hoofdletter in een URL wordt als een aparte locatie gezien als de kleine letter.
  • Een dubbele slash in de URL, bijvoorbeeld voorbeeld.nl/t-shirts//mooi-shirt/
  • Parameters zoals filters worden opgegeven als apart indexeerbare pagina’s. Daardoor moeten zoekmachines enorm veel pagina’s bezoeken, waar ze dezelfde inhoud tegenkomen (dubplicate content). Dit zorgt mogelijk voor indexatieproblemen
  •  Meer dan drie parameters in een URL voor een pagina die gevonden moet worden

Ben je benieuwd hoe

je meer bezoekers krijgtklanten krijgtgeld verdient

Je zit nergens aan vast

Nils van der Knaap Senior SEO specialist

Nils van der Knaap

Senior SEO Specialist

Nils vreet SEO artikelen als koetjesrepen. Met ruim 18 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEO specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.

Bekend van

Ahrefs
Yoast SEO
IMU
Emerce