SEO mythes
5 SEO mythes ontkracht
SEO is een complex begrip. Er zijn zoveel factoren die bepalen hoe hoog je komt in de zoekresultaten van Google, dat je al gauw het overzicht kwijtraakt.
Daarom zijn er ook 1001 meningen over dit toch wel belangrijke onderwerp.
Maar welke nu te geloven?
Al sinds 2006 heb ik vele SEO mythes gehoord. Vaak komt dit doordat ‘iemand met verstand van computers’ eens een artikel gelezen heeft, zonder dit in de praktijk te hebben ervaren.
In deze blog vertel ik jullie over 5 SEO mythes, waarvan ik zelf ervaren heb dat ze niet waar zijn.
1: Je moet veel nieuwe content plaatsen
Het wordt vaak gezegd dat om hoog te komen in Google je de website moet voorzien van veel verse content.
Daar zit een kern van waarheid in.
Het is alleen niet zo dat de hoeveelheid content op je website zorgt voor hogere posities. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Het is beter om bijvoorbeeld 1 x per maand een uitgebreid en uniek artikel te schrijven, dan elke week een oppervlakkig stukje te posten. Door bijvoorbeeld zelf onderzoek te doen, nieuwe inzichten te delen en deze goed te presenteren.
Hierdoor bied je veel meer waarde dan wanneer je de wereld overlaadt met informatie die al bekend is. Google zoekt namelijk het beste antwoord op de vraag van de zoeker. Zorg er daarom voor dat dit op jouw website te vinden is.
2: Meer website bezoekers betekent hoger in Google
Een andere veelgehoorde mythe is dat website verkeer bepaalt hoe hoog je komt in Google. Hoewel dit logisch klinkt, is dat het eigenlijk niet.
De hoeveelheid verkeer zegt niet altijd wat over de kwaliteit van de pagina. Bovendien is het lastig voor Google om te meten.
Ja, veel website maken gebruik van het gratis websitestatistieken pakket Google Analytics, maar niet iedere website. Hierdoor kan de zoekmachine geen eerlijke vergelijking maken.
Ook is het erg makkelijk om deze statistiek te beïnvloeden door massaal goedkope traffic in te kopen of met bots te simuleren.
Helaas, zo makkelijk is het niet. En dat is maar goed ook.
3: Adverteren via Google Ads zorgt voor hogere posities in de gratis resultaten
De gesponsorde resultaten bovenaan de zoekresultaten via Google Ads (voorheen AdWords) zijn strikt gescheiden van de gratis (ook wel organische) zoekresultaten. Dit is een bewuste keuze van Google en mede ook de reden waarom dit bedrijf uit Mountain View zo gigantisch groot geworden is.
Google begrijpt dat de gebruiker altijd tevreden gehouden moet worden. Als jij tevreden bent met de zoekresultaten, dan blijf je Google gebruiken. Als je Google blijft gebruiken, dan blijven de advertentie-inkomsten voor Google op peil.
4: Social media profielen zorgen dat je hoger in Google komt
Ook deze mythe is deels waar, deels niet waar.
Ik leg het uit:
Het aanmaken van een profiel op Facebook, Twitter, LinkedIn of ieder ander sociaal platform zorgt er niet direct voor dat je hoger komt in Google. Het is veel te makkelijk om zo’n profiel aan te maken, dus dit levert geen meerwaarde.
Waar social media heel goed in is, is het verspreiden van waardevolle informatie dat bij voorkeur op jouw website staat. Hierdoor leren nieuwe mensen je kennen en blijf je op de radar van mensen die je al eerder zijn tegengekomen.
Doordat je een netwerk bestaande uit echte mensen opbouwt kan dit uiteindelijk bijdragen aan een goede positie in Google. Denk hierbij aan gastbloggen of vermeld worden op websites met een link naar jouw website.
En dat laatste punt brengt me tot SEO mythe nummer 5:
5: Linkbuilding is dood (alweer)
Misschien wel 1 van de meest onbegrepen, onderschatte en tegelijkertijd meest besproken onderwerpen op het gebied van zoekmachine optimalisatie:
Linkbuilding.
Het actief verkrijgen van links op andere websites, met als uiteindelijke doel hoger te komen in de gratis zoekresultaten. Lees ook eens onze complete uitleg.
Google heeft een haat-liefde verhouding met links.
Eind jaren ‘90 begon Google hun internet zoekmachine met het idee om links te gebruiken om webpagina’s te rangschikken.
De andere zoekmachines deden dit vrijwel uitsluitend op basis van wat er op de pagina aan content stond. Omdat dit eenvoudig te beïnvloeden is door webmasters zorgde dit niet altijd voor het beste resultaat.
De technologie van Google was superieur, waarmee zij de absolute marktleider werden in de zeer lucratieve zoekmachine markt.
Alleen zijn ook de links naar je website te beïnvloeden, met als gevolg dat webmasters duizenden links plaatsten op zeer lage kwaliteit websites.
In de loop der jaren werd Google steeds slimmer en werd deze linkspam grotendeels aan banden gelegd. Hierdoor is het idee ontstaan dat linkbuilding niet meer werkt.
Dat deze extreme manipulatieve vorm niet meer werkt, betekent niet dat links geen deel meer uitmaken van het complexe algoritme waarmee Google de posities van pagina’s in de zoekresultaten bepaalt.
In tegendeel.
Een link van een goede website verdienen is vrij lastig, maar daardoor ook weer waardevol. En van het publiceren van hoge kwaliteit content waar anderen graag naar willen verwijzen worden we uiteindelijk allemaal beter.
Goede links hoeven ook niet duur te zijn, zoals deze blog over linkbuilding met een klein budget uitlegt.
Welke SEO mythes ken jij?
Tot zo ver mijn 5 SEO mythes. Er zijn er natuurlijk nog veel meer.
Heb je zelf wel eens te maken gehad met 1 van bovenstaande mythes of weet je een andere? Laat het me weten in de reacties hieronder.
SEO kansen onderzoek
Wil je weten of jouw website klaar is voor meer bezoekers en klanten via SEO? Vraag dan eens een SEO specialist om de kansen in kaart te brengen.
Geef een reactie