5 schadelijke webtekst clichés
Voorkom deze clichés in de teksten op je website. Vooral #4.
Het schrijven van teksten is lastig. Als je wordt gevraagd om de teksten voor de website te maken blijkt dat de woorden niet zo makkelijk over toetsenbord rollen als je zou hopen.
Herken je dit? Dan ben je niet de enige.
Veel website teksten worden haastig geschreven, met pijnlijke clichés tot gevolg.
Deze clichés zijn echter eenvoudig te herkennen en te voorkomen. Door afgezaagde zinnen te vermijden zorg je er voor dat je website een stuk persoonlijker wordt en zich beter onderscheidt van de rest. Hierdoor raken je bezoekers echt enthousiast, wat weer meer omzet oplevert.
In deze blog leer je daarom over 5 veelgebruikte clichés in websiteteksten en hoe je ze kunt voorkomen.
Cliché 1: Welkom op onze website
Op het eerste gezicht lijkt deze vriendelijke begroeting volkomen normaal en beleefd om op de website te zetten.
Het is in de praktijk eerder verspilling van tijd en kostbare ruimte. Uiteraard is de bezoeker welkom. Je bezoeker zit echter op iets anders te wachten.
Wat doet deze site? Waarom moet je daarvoor juist op deze site zijn en niet op een andere?
Als je die vragen kunt beantwoorden, dan zullen veel meer bezoekers op je site blijven dan met het cliché “welkom op onze website”.
Cliché 2: Kwaliteit hoog in het vaandel
Dus jij hebt kwaliteit hoog in het vaandel?
Ik hoop het voor je. Het zou toch wat zijn als dat niet het geval is.
Ook dit veelgebruikte cliché kun je dus gerust schrappen van je webteksten (en in alle andere teksten).
Vertel liever hoe het komt dat jij hoge kwaliteit biedt. Wat doe je om te zorgen dat de kwaliteit van jouw aanbod echt goed is?
Hoe specifieker, hoe beter.
Cliché 3: Betrouwbaar
Ook dit cliché is te doorzichtig. Als je over jezelf zegt dat je betrouwbaar bent, hoe kan de bezoeker dat controleren?
En kun je ook onbetrouwbaar zijn als je iets wilt verkopen?
Onwaarschijnlijk…
Laat daarom liever echte klantcases zien waaruit je betrouwbaarheid blijkt. Toon klantenreviews op onafhankelijke platformen, ook de mindere.
Cliché 4: Ontzorgen
Ontzorgen is een veelgebruikte term in de dienstverlening. Het betekent zoiets als “u hoeft nergens naar om te kijken”. Maar dat is juist waarom iemand een dienstverlener inschakelt.
Wees vooral duidelijk welk probleem je voor iemand oplost. Dat iemand daarmee “ontzorgd” is spreekt vanzelf.
Cliché 5: Het juiste adres
Veel pagina’s openen met de volgende zin:
“Zoekt u [product of dienst X], dan bent u bij ons aan het juiste adres!”
Dit wordt vaak gedaan om de zoekterm aan het begin van de tekst te plaatsen. Daar is op zich niets mis mee. De lezer en zoekmachines scannen de eerste zin en begrijpen dat op de pagina informatie te vinden is over dat onderwerp. Waar het cliché in zit is de zin “het juiste adres”.
Vertel waarom dit het juiste adres is. De lezer bepaalt zelf wel of jouw aanbod inderdaad hetgeen is waar hij of zij naar op zoek is.
Bijvoorbeeld: “Product X van Merk Y is in juli 2020 als best beoordeeld door de consumentenbond.”
Nog eentje dan
Als bonus cliché kun je een andere blog van mij lezen waarom je eigenlijk helemaal niet zo jong en dynamisch bent als je denkt.
Verbeter je teksten op je website
Door je websiteteksten te verbeteren zorg je er voor dat bezoekers enthousiast worden om zaken met je te doen. Dit doe je niet met holle marketingtermen of onbegrijpelijk vakjargon.
Vertel juist wat jouw bedrijf zo gewild maakt bij mensen die het probleem ervaren waar jij de oplossing voor hebt.
Als je zelf de teksten wilt verbeteren dan raad ik je aan om je eerst eens te verdiepen in copywritingtechnieken. Er zijn genoeg Nederlandstalige en Engelstalige blogs te vinden op internet die gratis zeer waardevolle content weggeven. Het kost je hooguit tijd.
Een site die ik kan aanraden is gratiswebteksten.nl, van Waardevolle Webteksten van mijn vakbroeder Arjan Jonker. De hele website staat bewust vol met clichés om je met de nodige dosis humor te tonen hoe tenenkrommend ze zijn.
Verder is het nodig om veel te oefenen. Tekstschrijven is een vaardigheid die je moet ontwikkelen. Geef niet op als je eerste tekst niet briljant is. Dat is volkomen normaal.
Als het beter is dan het gemiddelde dan heb je er vaak al wat aan. Naar mate je meer oefent worden je teksten ook beter.
Schroom niet oude teksten nog eens kritisch te bekijken en opnieuw te schrijven.
Als je geen tijd en energie wilt stoppen in het verbeteren van je schrijfvaardigheden dan kun je dit natuurlijk ook uitbesteden aan iemand die er meer zin in heeft.
Zoek via Google naar tekstschrijvers die bij jouw stijl passen of maak gebruik van een database voor tekstschrijvers.
Wil je dat je website teksten ook hoog in Google komen? Zoek dan eens contact met een website expert gespecialiseerd in SEO.
Geef een reactie