SEA: Search Engine Advertising
Kom snel bovenaan Google
zonder de beginnersfouten
Sta je te popelen om nieuwe klanten te verwelkomen?
Wil je geen tijd en geld verspillen als je het zelf gaat doen?
Je weet dat meer bezoekers op je website leidt tot meer verkopen.
Je weet ook dat deze mensen nu wel je concurrenten bovenaan in Google vinden, maar jou nog niet.
Maar jij hebt toch zeker een beter aanbod?
Met advertenties bovenaan de zoekresultaten laat je de juiste boodschap zien. Precies op het juiste moment.
Bezoekers die je krijgt via Search Engine Advertising (SEA) zijn daarom veel sneller geneigd om van jouw aanbod gebruik te maken.
Dat betekent: meer klanten, en dus meer omzet.
Om de opbrengsten hoger te houden dan de kosten is wel kennis en ervaring nodig. Zo voorkom je dat er onnodig geld weg lekt.
Een SEA specialist richt jouw advertenties in Google zo gunstig mogelijk in, en optimaliseert en beheert jouw campagnes. Zo ben je snel zichtbaar in de grootste zoekmachine met advertenties die geld opleveren.
Wat is SEA?
Gericht adverteren als mensen naar jouw aanbod zoeken
SEA staat voor Search Engine Advertising. Adverteren in de resultatenpagina van zoekmachines als Google dus.
Zo werkt het:
- Je geeft zoektermen op in Google Ads, het advertentieprogramma van Google. Bij voorkeur zoektermen waarvan je verwacht dat bezoekers graag in gaan op jouw unieke aanbod.
- Je maakt verschillende tekstadvertenties aan die alleen getoond worden als iemand zoekt op een relevante zoekterm. Bijvoorbeeld goedkope verhuizers Amsterdam voor een voordelig verhuisbedrijf uit de hoofdstad.
- Je meet welke zoektermen en advertenties het best presteren, zoals meer bezoekers én verkopen of aanvragen.
Omdat je per klik betaalt aan Google wordt dit advertentiemodel ook wel Pay Per Click (PPC) genoemd.
Slimme koppen draaien aan de knoppen
Google bepaalt de prijs per klik door een slim veilingsysteem.
Met het hoogste bod rekening gehouden, maar ook met een zogenoemde kwaliteit score.
Google bepaalt met die score de relevantie van de zoekterm in je advertentie, het verwachte doorklikpercentage (CTR) en de ervaring op de bestemmingspagina.
En dat is nu net het speelveld waar een ervaren SEA specialist winst voor je weet te behalen.
De kosten per klik worden lager als je:
- Relevante zoektermen toevoegt
- Niet-relevante zoektermen uitsluit
- Advertentieteksten test
- Apart biedt voor desktop, tablet en mobiel
- Aparte advertenties per regio instelt
En nog veel meer.
Meer dan 250 klanten gingen je voor
Heb je klanten die in Google zoeken naar hun probleem of naar jouw oplossing? Dan heb je SEA nodig, net als deze bedrijven en organisaties.
Johannes de Bruin – Marketing Manager JUIZZ
Sky Internet Marketing heeft de nieuwe websites van juizz.nl en elektrischefietswinkel.nl onder handen genomen met een aantal aanpassingen aan het design en de teksten. Daarna werd er een doordachte Google Ads campagne opgezet om gericht verkeer naar de website te sturen.
Binnen een maand hebben we met onze nieuwe site een omzet behaald die onze verwachtingen ver overtreft.
Waarom SEA?
Op het juiste moment op de juiste plek
Het belangrijkste voordeel aan adverteren in zoekmachines is dat je zichtbaar bent op het moment dat iemand actief op zoek is naar een aanbieder zoals jij.
Je schiet dus met scherp, in plaats van met hagel.
Een geavanceerd advertentiesysteem maakt het mogelijk om mensen op het juiste moment te helpen aan een product of dienst, in plaats van ze te onderbreken.
Dit is namelijk wel het geval bij veel andere vormen van promotie. Denk maar aan reclames op televisie, radio, print, online banners en telemarketing.
Door die actieve houding is SEA vaak erg effectief.
“Richt je boodschap op mensen die al geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.”
Sneller zichtbaar = snel meer klanten
De meest genoemde voordelen van adverteren in Google zijn:
Doelgericht: Je richt je boodschap op mensen die al geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.
Veel controle: Je biedt per zoekterm, alleen in jouw regio of op bepaalde tijden. Sluit daarnaast zoektermen uit waar je juist niet op gevonden wilt worden. Google Ads heeft een heel arsenaal aan mogelijkheden om de juiste bezoekers te vinden.
Snelheid: Een Google Ads campagne inrichten is een stuk sneller dan een SEO campagne. Je bent meestal na een dag inrichten al zichtbaar. En met een druk op de knop zet je direct campagnes aan of uit.
Testen: Je kunt A/B-testen van advertenties en je bod aanpassen voor je best converterende zoektermen. Maak gebruik van de rekenkracht van Google om het optimale resultaat te behalen.
Inzicht: Je kunt zien hoe mensen zich écht gedragen in de zoekresultaten. Welke woorden gebruiken ze? Waar wordt meer op geklikt? Wat levert je het meeste geld op? Je leert je doelgroep uit deze data beter kennen wat ze echt willen dan wanneer je dat aan klanten vraagt.
Betaal wat je gebruikt: Je betaalt alleen als Google een bezoeker naar je website stuurt. Je stelt bovendien een maximumbudget in, zodat je niet verrast wordt door hoge kosten.
Hoe gaan we jouw SEA verbeteren?
Wat maakt ons uniek?
Kennis, ervaring en heel veel data
Er zijn maar 4 plaatsen in de top van Google gereserveerd voor advertenties. Om je concurrenten te verslaan moet je daarom op topniveau presteren.
De reden dat veel bedrijven hun Google Ads uitbesteden, is omdat er veel knoppen zijn om aan te draaien. Daar heb je kennis en ervaring voor nodig.
En je moet turen naar data leuk vinden.
Daarnaast moet je een goedlopend Google Ads account voortdurend bijhouden. Om er niet nog een terugkerende taak bij te hebben, laten veel ondernemers dit werk door een SEA-marketeer doen, zodat het in ieder geval gebeurt.
Daardoor voorkom je dat er geld weg lekt aan zoektermen en advertenties die niets opleveren.
6 redenen waarom wij gekozen worden als SEA specialist
Jouw investering in SEA
Google Ads bestaat uit het opzetten van een nieuw account of het optimaliseren van een bestaand account. Daarom beginnen we met een opzet fase om de eerste slag te slaan.
Daarna nemen we het beheer op ons voor een vast aantal uren per maand. af voor een vaste prijs. Je krijgt dus geen verrassingen achteraf.
De kosten per klik worden maandelijks door Google gefactureerd en die zijn nooit hoger dan het maximum klikbudget dat je hebt ingesteld. Als dit budget niet volledig gebruikt is, betaal je dus ook minder.
Meest gekozen | ||||
---|---|---|---|---|
Maandelijks opzegbaar na 3 maanden beheer | ||||
Basis | Gevorderd | Premium | Hyper | |
Prijs per maand in euro exclusief btw |
300 | 600 | 950 | 1800 |
Account omvang | Klein | Gemiddeld | Uitgebreid | Zeer uitgebreid |
Aanbeveling o.b.v. omzet | 0 – 100.000 | 100.000 – 500.000 | 500.000 – 1.000.000 | 1000.000+ |
Account opzet: | ||||
Prijs eenmalig | 600 | 1200 | 1900 | 3600 |
Website analytics | ||||
Zoektermen onderzoek | ||||
Account opzetten of optimaliseren | ||||
Account beheer: | ||||
Aantal uur per maand | 3 | 6 | 10 | 20 |
Zoektermen beheer | ||||
Advertentie teksten | ||||
Landingspagina advies | ||||
Google Shopping | ||||
Bespreking en rapportage | ||||
|
||||
Maandelijks opzegbaar na 3 maanden beheer | |
Prijs per maand in euro exclusief btw |
300 |
Account omvang | Klein |
Aanbeveling o.b.v. omzet | 0 – 100.000 |
Account opzet: | |
Prijs eenmalig | 600 |
Website analytics | |
Zoektermen onderzoek | |
Account opzetten of optimaliseren | |
Account beheer: | |
Aantal uur per maand | 3 |
Zoektermen beheer | |
Advertentie teksten | |
Landingspagina advies | |
Google Shopping | |
Bespreking en rapportage | |
Maandelijks opzegbaar | |
Prijs per maand in euro exclusief btw |
600 |
Account omvang | Gemiddeld |
Aanbeveling o.b.v. omzet | 100.000 – 500.000 |
Account opzet: | |
Prijs eenmalig | 1200 |
Website analytics | |
Zoektermen onderzoek | |
Account opzetten of optimaliseren | |
Account beheer: | |
Aantal uur per maand | 6 |
Zoektermen beheer | |
Advertentie teksten | |
Landingspagina advies | |
Google Shopping | |
Bespreking en rapportage | |
Maandelijks opzegbaar | |
Prijs per maand in euro exclusief btw |
950 |
Account omvang | Uitgebreid |
Aanbeveling o.b.v. omzet | 500.000 – 1.000.000 |
Account opzet: | |
Prijs eenmalig | 1900 |
Website analytics | |
Zoektermen onderzoek | |
Account opzetten of optimaliseren | |
Account beheer: | |
Aantal uur per maand | 10 |
Zoektermen beheer | |
Advertentie teksten | |
Landingspagina advies | |
Google Shopping | |
Bespreking en rapportage | |
Maandelijks opzegbaar | |
Prijs per maand in euro exclusief btw |
1800 |
Account omvang | Zeer uitgebreid |
Aanbeveling o.b.v. omzet | 1.000.000+ |
Account opzet: | |
Prijs eenmalig | 3600 |
Website analytics | |
Zoektermen onderzoek | |
Account opzetten of optimaliseren | |
Account beheer: | |
Aantal uur per maand | 20 |
Zoektermen beheer | |
Advertentie teksten | |
Landingspagina advies | |
Google Shopping | |
Bespreking en rapportage | |
Welk SEA pakket?
Aantal uur dat nodig is voor het beheren van je SEA-campagnes is afhankelijk van:
- Het aantal campagnes, advertentiegroepen en zoektermen
- De zoekvolumes van de zoektermen waarop je adverteert
- Hoe vaak je aanbod verandert, zoals bij nieuwe producten of prijswijzigingen
Ter indicatie: de meeste van onze klanten zitten tussen de 3 en 8 uur per maand aan Google Ads beheer.
Wil je weten wat SEA voor jou kost? Mail ons en we doen je een voorstel op maat.
Als je sommige taken al hebt gedaan, dan richten wij ons op andere zaken die nodig zijn. Wij houden ook niet van dubbel werk.
Als je taken ziet die je zelf wilt doen, eventueel met onze begeleiding, dan kan dat natuurlijk.
Wil je advies over welk Google Ads pakket het beste bij jouw wensen past? Neem dan contact op voor een gratis adviesgesprek.
Welk resultaat kun je verwachten?
We laten de cijfers spreken
We hebben als doel om je Google Ads budget zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
Het opzetten van een Google Ads account is meestal binnen een week geregeld.
Vanaf dat moment ben je zichtbaar in Google en wordt er data verzameld over vertoningen, klikken en conversies.
Om te optimaliseren is het belangrijk dat er voldoende data is. Anders maak je strategische keuzes op basis van aannames in plaats van op keiharde feiten.
Vaak is het na enkele weken al duidelijk hoe een campagne presteert. Het optimaliseren begint dan ook al in die periode.
In deze fase worden de resultaten van een beheerd Google Ads account duidelijk.
Zo hebben we dat ook gedaan bij onder meer
Nog niet overtuigd?
Sofia Mavromati – Hitoshin
Over 3 years Nils and his team work on our projects. From web development to seo and paid Ads campaigns. All highly professional and every perfect results! Grateful we have found these guys and looking forward to keep on working with them in the future!
We maken het makkelijk voor je om weg te gaan
Huh? Echt?
We geloven niet in langdurige contracten waar je soms jarenlang aan vast zit. Als wij ons werk goed doen, dan wil je klant blijven.
Soms zijn er redenen om te stoppen met adverteren in zoekmachines, zoals:
- Je hebt het even niet druk vanwege het seizoen
- Je hebt het juist te druk en je hebt tijdelijk geen nieuwe klanten nodig
- Je wilt eerst je positionering of de teksten op je website veranderen
- De wetgevingverandert, waardoor je aanbod ook anders wordt
- Je wilt je bedrijf verkopen of stoppen
Wat je reden ook is, je zit nergens aan vast en je kunt maandelijks opzeggen. Het account is van jou en het blijft ook van jou.
Nils van der Knaap
Senior SEA Specialist
Nils vreet SEA artikelen als karamel. Met ruim 16 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEA specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.